ابتدا انتقاد کم سابقه‌ای از اعضای شورای شهر شده و آمده است: «ارتباط شهردار تهران و بدنه مدیریتی‌ا‌ش با اعضای شورای شهر نیز تحت‌تاثیر انتظارات طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان از شهردار تهران قرار گرفت و تعدادی از اعضا، از نادیده گرفته شدن نظرات و سفارشات‌شان در انتصابات دلخور و گله‌مند شدند. ارتباط تنظیم‌ناشده اعضای شورای شهر با شهردار منتخب فقط به حوزه انتصابات محدود نماند و علی‌رغم رای ۲۱ نفره اعضا، شورا در عمل درصدد محدود کردن اختیارات گذشته شهردار برآمد. طرح محدود کردن اختیارات شهرداری تهران در واگذاری حق بهره‌برداری املاک به مواردی مانند یتیم‌خانه، بیمارستان، خیریه و مانند آن، عدم تمدید واگذاری اختیار انتخاب اعضای هیئت مدیره اتوبوسرانی به شهردار تهران پس از ۱۲ سال و در اخیرترین مورد که در قالب یکی از تبصره‌های بودجه ۹۷ به تصویب رسید، ضرورت کسب تایید شورا برای همه املاکی که شهرداری تهران قصد تهاتر آن‌ها را دارد، تنها بخشی از این رویکرد شورا در محدود کردن اختیارات شهردار به نفع توسعه اختیارات شورا بود. تذکرات متعدد اعضا به شهردار که چندین برابر تعداد تذکرات به شهردار تهران در شورای چهارم در بازه زمانی مشابه بود، مصداق دیگری از این روابط تنظیم‌ناشده شهردار با شورای شهر بود»

در بخش دیگری از این یادداشت که با نام این عضو شورای شهر منتشر شده، به مخالفت برخی «نهاد‌های امنیتی» با شهردار شدن نجفی از همان ابتدا اشاره شده؛ موضوعی که یکی از رسانه‌های بیگانه با چاشنی بیشتری به آن اشاره کرده و حتی مدعی مخالفت رهبر انقلاب با شهردار شدن نجفی شده و ادعا کرده این مخالفت، در دیدار محسن هاشمی با ایشان بیان شده است! این در حالی است که یکی از حاضران در دیدار محسن هاشمی با رهبر معظم انقلاب، مطالب نقل‌شده از این دیدار و مرتبط کردن آن با استعفای شهردار تهران را تکذیب کرده است.

به گفته این فرد، «به طور اتفاقی در اسفند ماه سال گذشته توفیق حضور در نماز ظهر و عصر رهبری را داشتم و آقای محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران پس از نماز دیداری کوتاه و سرپایی با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت، اما هیچ‌یک مواردی که به‌عنوان محتوای این دیدار منتشر شده، صحت ندارد.»

به نظر می‌آید، استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران، اعضای شورای شهر را در مقابل یک آزمون جدی قرار داده است. اینکه دلیل استعفا چه بوده، در درجه دوم اهمیت قرار دارد؛ واقعیت آن است که به جز بیماری، می‌توان حدس زد که دلایل دیگری هم ادامه کار را بر نجفی سخت کرده بودند؛ اما هنگامی که مسئله بیماری هم بر آن‌ها اضافه شد، طاقت شهردار سرآمد و تصمیم به کناره گیری گرفت.

اکنون شورای شهر مانده و یک جلسه سرنوشت ساز و تعیین کننده که در آن استعفای نجفی را بررسی خواهند کرد. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم نحوه برخورد شورا با این موضوع، در سرنوشت کلی آن اثرگذار است. در این میان، نحوه برخورد برخی اصلاح طلبان با این موضوع، اندکی نگران کننده است و ناخواسته سرنوشت شورای شهر اول را زنده می‌کند؛ شورایی که درست مانند شورای پنجم، با اکثریت مطلق در اختیار اصلاح طلبان بود، ولی اختلافات درونی باعث شد حکم انحلال آن صادر شود و در نهایت با قهر بی سابقه مردم تهران، شورای دوم، تمام و کمال به اصولگرایان برسد.

اکنون و در شورای شهر پنجم، برخی تحریک‌ها از سوی جریان رقیب و تلاش برای اختلاف اندازی میان اعضای شورا و تحریک آن‌ها به لجبازی و اصرار بر یک موضع بی ثمر و بی نتیجه، نگرانی‌ها در مورد تکرار سرنوشت شورای شهر اول را زنده کرده است.

در روز‌هایی که اصلاح طلبان در تلاش برای ملاقات با رهبر انقلاب هستند و حتی افرادی مانند اسحاق جهانگیری برای این امر پیش قدم شده اند و اصلاح طلبان دیگری نیز از لزوم این موضوع صحبت می‌کنند، نسبت دادن یک جمله نادرست به رهبر انقلاب و ادعای مخالفت ایشان با شهردار تهران، که از سوی هیچ مرجعی تایید نشده چه نفعی برای اصلاح طلبان دارد؟

آیا استناد به اخبار جعلی برای لجبازی با نظام به سود اصلاح طلبان است؟ اینکه خبر جعلی و جهت دار توسط یک رسانه بیگانه منتشر می‌شود و همزمان عضو شورا، مدعی مخالفت رهبری با شهردار تهران شده و بر این اساس، خواستار اصرار بر ماندن نجفی شود، ناشی از کدامین تدبیر است؟

در حالیکه سید محمد خاتمی بر آشتی ملی ولزوم اعتماد سازی با نظام تاکید می‌کند، خط ایجاد تقابل در شورای شهر بسود اصلاح طلبان است؟

اگر فرض بگیریم که خبر جعلی و مشکوک اولیه، بدون هماهنگی با برخی پدرخواندگان لجباز بوده، چرا فوراً براساس همان خبر جعلی نسبت داده شده به رهبری، تحلیل و موضع گیری می‌شود؟ این اتفاق حاکی از چه رویکردیست؟ آیا نمیتوان همه این اتفاقات را نشات گرفته از یک اتاق فکر دانست که سرنوشت شورای اول را نیز رقم زدند؟

بی تردید، نتیجه این بازی هزینه سازی برای نجفی و خاتمی است، چیزی شبیه بازی احمدی نژاد - بقایی!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.