خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: چین که یک قدرت اقتصادی بزرگ محسوب می‌شود در داخل سازمان تجارت جهانی یک کشور در حال توسعه در نظر گرفته می‌شود.

او در ادامه خاطر نشان کرد: به این ترتیب آنها امتیازها و مزایای هنگفتی را به ویژه در مواجهه با آمریکا دریافت می‌کنند. آیا کسی فکر می‌کند که این عادلانه است؟ در اینجا ما جایگاه بدی پیدا کردیم و سازمان تجارت جهانی در قبال آمریکا "ناعادلانه" رفتار کرده است.

این در حالی است که ترامپ پیش از این نیز تردیدها و بدبینی‌هایی را نسبت به نهادهای چندملیتی جهان اعم از سازمان تجارت جهانی، سازمان ملل و ناتو مطرح کرده و معتقد است که آنها قدرت‌های آمریکا را محدود و تضعیف می‌کنند.

منتقدان ترامپ اما می‌گویند که واشنگتن عمدتا دیکته کننده شرایط در داخل این سازمان‌ها است.

ترامپ در عین حال در یک مصاحبه مدعی شد که تعرفه‌های جدیدی که علیه چین در ارتباط با "دزدی مالکیت معنوی" وضع شده ممکن است باعث "درد و رنج" در اقتصاد آمریکا شود اما قول می‌دهد که بعد از این روند آمریکا قدرتمندتر از قبل ظاهر شود.

ترامپ در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی در شهر نیویورک گفت: من نمی‌گویم که هیچ درد و رنجی از این وضعیت به وجود نخواهد آمد.

او همچنین تایید کرد که احتمالا واکنش اولیه بازارها به این تعرفه‌ها منفی خواهد بود. آنها ممکن است کمی ضرر کنند.

اخیرا اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ترامپ از مقام‌های دولتش خواسته تعرفه‌هایی را علیه ۱۰۰ میلیارد دلار واردات دیگر از چین وضع کند که این جنگ اقتصادی با پکن را هرچه بیشتر تشدید می‌کند.

ترامپ خاطر نشان کرد: هیچ نگرانی از بابت واکنش‌های منفی به این اقدام او در حوزه تجارت ندارد.

وی افزود: ما قرار است خیلی قدرتمندتر شویم. در مقابل اما چین به این تعرفه‌های جدید پاسخ داده و تهدید به یک جنگ تجاری تمام عیار کرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت: ما خواهان هیچ جنگی نیستیم اما از نبرد در یک جنگ تجاری نیز ترسی نداریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.