روسیا الیوم گزارش داد، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، از پنجم مارس و در نتیجه توافق‌های دست یافته شده با ابوهمام، رهبر تشکیلات جیش الاسلام مرکز روسی حمیمیم که برای آشتی بین گروه‌های درگیر در سوریه فعالیت می‌کند در زمینه خارج کردن غیرنظامیان و افراد مسلح و اعضای خانواده‌هایشان از دوما به سمت شمال استان حلب تلاش کرده است.

وزارت دفاع روسیه اشاره کرد که در این مدت ۳۳ هزار و ۳۴۵ تن از دوما خارج شده‌اند که در بین آنها ۲۹ هزار و ۲۱۷ تن غیرنظامی و ۷۳۸ فرد مسلح و ۳۳۹۰ تن از اعضای خانواده‌هایشان بودند.

این وزارتخانه تاکید کرد، عملیات خروج افراد مسلح و اعضای خانواده‌هایشان از دوما متوقف شده و معاونان نزدیک به ابوهمام می‌گویند در نتیجه اختلافات شدید بین افراد مسلح تندرو و این گروه که آماده مشارکت در روند مذاکرات بود رهبران سابق تشکیلات نظیر ابوهمام، ابوعمر و ابوعلی برکنار شدند.

وزارت دفاع روسیه افزود، افراد مسلح جیش الاسلام که ابوقصی، رهبر جدید آن شده اجرای توافق‌های حاصله قبلی را نقض کرده و مانع از خروج غیرنظامیان از طریق گذرگاه انسانی و خروج از دوما می‌شوند.

افراد تندروی جیش الاسلام طی ۲۴ ساعت گذشته حملات علیه نیروهای سوریه را با قرار دادن غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی آغاز کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه ادامه داد، افراد مسلح جیش الاسلام چند عملیات ارعاب و وحشت را در چارچوب تیراندازی به غیرنظامیان معترض که خواهان خروج تندروها از دوما هستند، صورت دادند.

یوری یفچنکو، رئیس مرکز روسی برای آشتی در سوریه گفت، افراد مسلح مانع از خروج غیرنظامیان از شهر دوما می‌شوند و وضعیت دوما از روز جمعه بدتر شده است.

وی تصریرح کرد، افراد جیش الاسلام حملات به مقرهای نیروهای دولتی و بمباران محله‌های مسکونی در دمشق را با خمپاره و راکت آغاز کرده‌اند.

افراد مسلح ۲۵ خمپاره و راکت را به دمشق و اطراف آن زدند که طی آن هفت تن کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شدند.

 

وزارت دفاع روسیه ادامه داد، تحولات اخیر منجر به افزایش تنش در دوما در روز شنبه شد به طوریکه نیروهای جیش الاسلام مقرهای نیروهای دولت سوریه را هدف گرفتند و عملیات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای به دمشق از سرگرفته شد.

 

به گفته وزارت دفاع روسیه، این تحولات همزمان شده است با عملیات ارتش سوریه که مناطقی از دوما را آزاد کرده است.

یفچنکو به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت:‌ تروریست‌های جیش الاسلام مانع از خروج غیرنظامیان از شهر دوما شده و به سوی آنها تیراندازی می‌کنند، این در حالی است که غیرنظامیان در خیابان‌ها دست به تظاهرات زده و خواهان خروج جیش الاسلام از شهر و آزادی افراد ربوده شده هستند و از ارتش سوریه می‌خواهند وارد شهر شود.

طبق توافق‌های قبلی، تروریست‌های جیش الاسلام به جرابلس رفتند و اوضاع باقی‌مانده‌ها و بازگشت کل موسسات دولتی به شهر و تحویل افراد ربوده‌ شده نظامی و غیرنظامی و تحویل اجساد کشته‌ها و تسلیم تروریست‌ها با سلاح‌های سنگین‌ و متوسط‌شان به دولت از جزئیات توافق‌های قبلی بود.

افراد مسلح جیش الاسلام در دوما

اما گروه تروریستی جیش الاسلام مدعی شده است، با "خروج اجباری" از غوطه شرقی مخالفت و نظام سوریه را به بمباران محله‌های مسکونی دمشق متهم کرده است.

جیش الاسلام در بیانیه‌ای ادعا کرده، نیروی هوایی روسیه بیش از ۲۵۰ حمله هوایی را به شهر دوما و اطراف آن طی ۲۴ ساعت گذشته داشته که بیش از ۵۰ کشته برجای گذاشته است.

این گروه تروریستی در ادامه ادعاهای خود گفته است، مجبور به واکنش به منبع حملات شده و تنها مقرهای نظامی را هدف گرفته و هیچ نقطه‌ای از دمشق یا محله‌ مسکونی را هدف نگرفته است!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.