در حالی‌که گزارش‌های منابع رسمی در سوریه حاکی از شکسته شدن خط مقدم «جیش الاسلام» در مزارع دوما در غوطه شرقی دمشق است، این گروه تروریستی، بامداد امروز- یکشنبه- سناریوی حملات شیمیایی در دوما را اجرا و دولت سوریه را به انجام آن متهم کرد. رسانه‌های غربی نیز با متهم کردن ارتش سوریه به کاربرد تسلیحات شیمیایی، تصاویری جعلی از این حادثه را منتشر کرده‌اند.

 

خبرگزاری «رویترز» به نقل از گروه تروریستی «جیش الاسلام» در آخرین منطقه تحت اشغال شورشیان در غوطه شرقی مدعی شد نیروهای دولتی سوریه دست به انجام حملات شیمیایی به غیرنظامیان در دوما زده‌اند که در پی آن، 35 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

همزمان گروهی به نام «جامعه پزشکی سوری-آمریکایی»- یک گروه امدادرسانی و پزشکی که در آمریکا مستقر است- اعلام کرد حملات شیمیایی در دوما جان دست‌کم 35 نفر را گرفته است.

 

رئیس این مرکز گفته است، در پی حمله‌ای با گاز کلر به یک بیمارستان در دوما ۶ نفر کشته شدند، همزمان، حمله دیگری نیز با استفاده از «عامل‌های شیمیایی مختلف» به یک ساختمان دیگر انجام شده‌است.

 

شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز نیز به نقل از گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»- وابسته به معارضان- مدعی شده است که در پی حملات ارتش سوریه با گازهای سمی به دوما، ۱۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۱۰۰۰ نفر دیگر دچار حالت خفگی شده‌اند.

 

گروه موسوم به «کلاه سفیدها- که از اعضای گروه‌های معارض هستند و در مناطق تحت اشغال فعالیت می‌کنند- با انتشار تصاویری جعلی از اجساد بی‌جان روی زمین، مدعی شده‌اند که ارتش سوریه دست به بمباران شیمیایی در دوما زده است.

 

این در حالی‌ست که خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) تأکید کرده که گروه تروریستی «جیش‌ الاسلام»، که کنترل دوما را در دست دارد، «دست به انتشار خبرهای جعلی در مورد حملات شیمیایی می‌زند» تا پیشروی نیروهای دولتی در منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

سانا به نقل از یک منبع رسمی گزارش داد، حالتی از فروپاشی در صفوف گروه تروریستی «جیش الاسلام»در شهر دوما در نتیجه پیشروی گسترده و حملات ارتش سوریه حاکم شده است. در این میان، رسانه‌های وابسته به این گروه تروریستی، ادعای جعلی درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی به منظور جلوگیری از پیشروی ارتش را منتشر می‌کنند.

 

در این میان، آمریکا که خود طراح سناریوی حملات شیمیایی در سوریه و متهم کردن نظام به این حملات و متعاقب آن حمله به این کشور است، به این گزارش‌ها واکنش نشان داده است.

 

براین اساس، وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که مشغول بررسی گزارش‌ها در این رابطه است و همزمان روسیه را که از دولت سوریه پشتیبانی نظامی می‌کند مسئول هرگونه جنایت و حمله شیمیایی ادعایی دانسته است.

 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است: «این رژیم( دولت سوریه) سابقه استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش را دارد و این امر غیرقابل انکار است. در نهایت این روسیه است که باید مسئولیت حملات بی‌رحمانه و بی‌شمار علیه مردم سوریه را برعهده بگیرد.»

 

طی هفته‌های گذشته، نیروهای ارتش سوریه بخش اعظمی از مناطق غوطه شرقی را به کنترل خود درآورده‌اند و بر محاصره دوما، آخرین منطقه تحت اشغال در این منطقه نیز افزوده‌اند. توافقاتی با وساطت روسیه، تا روز پنجشنبه گذشته به خروج هزاران مسلح و غیرنظامی منجر شده، اما بروز اختلافات میان عناصر «جیش الاسلام»، روند خروج را متوقف کرده است. این در حالی است که بیش از ۱۵۰ هزار غیرنظامی با کمک  دولت سوریه و گذرگاه‌هایی که ایجاد کرده،‌توانسته‌اند خود را از جهنم تروریست‌ها در دوما خارج کنند و به مناطق امن بروند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.