النشره گزارش داد، این مسئول ترکیه‌ای اعلام کرد که قرار است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ماه مه به انگلیس سفر کند، در حالی که آنکارا به موضعش در مخالفت با سرزنش روسیه در پرونده مسمومیت جاسوس سابق روس در انگلیس پایبند است.

روابط میان لندن و آنکارا طی سال‌های اخیر به مراتب قوی‌تر شده و تنش‌ها در روابط ترکیه با برخی کشورهای اروپایی دیگر مانند آلمان تاثیری نگذاشته است.

این در حالی است که کشورهای اروپایی به حمایت از انگلیس در رویارویی با روسیه سرعت بخشیده و دیپلمات‌های این کشور را در چارچوب پرونده مسموم سرگئی اسکریبال، جاسوس سابق روسی و دختر وی در چهارم مارس اخراج کردند.

در همین راستا، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی خود در استانبول اعلام کرد  که اردوغان در ماه مه میلادی به لندن سفر خواهد کرد.

اما وی به زمان دقیق این سفر اشاره‌ای نکرد.

اردوغان از زمان تلاش برای کودتای ناکام در  ژوئن ۲۰۱۶ میلادی سفرهای کمی به اروپا داشته به طوری که در اوایل سال جاری میلادی به فرانسه سفر کرد.

کالین همچنین تصریح کرد که انگلیس نباید نسبت به واکنش ترکیه در قبال مسمومیت اسکریبال احساس ناکامی کند، ما دوست داریم که عاملان این تجاوز را در مقابل دستگاه قضایی و در حال محاکمه ببینیم.

وی بر مخالفت کشورش با حمایت از موضع لندن و اکثر همپیمانان اروپایی‌اش و سرزنش کردن روسیه  در مساله مسمومیت جاسوس سابق تاکید کرد.

به نظر می‌رسد که مناقشات زیادی همچنان وجود دارد و سوال در مورد این است که چه کسی دقیقا این جرم را انجام داده و داستان به طور کامل از چه قرار است، همچنان تلاش‌هایی برای کشف آن صورت می‌گیرد.

روابط ترکیه و روسیه از زمان افزایش بحران دوکشور درخصوص سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی بهبود یافته و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در هفته گذشته به آنکارا سفر کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد که روابط بسیار خوبی میان مسکو و لندن وجود دارد و ما نمی‌خواهیم که شاهد تنش بیشتر میان دوکشور باشیم، روابط میان ما بسیار خوب است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.