یورو نیوز عربی نوشت: زمانی که مکرون برای مذاکراتی با ولی عهد سعودی در ماه نوامبر به ریاض سفری کوتاه داشت، به ظاهر رئیس جمهور فرانسه و ولی عهد سعودی به یکدیگر لبخند می زدند، اما پشت درهای بسته بحث و مناقشه ای سخت بین این دو در مورد ایران در گرفت.

به گزارش «انتخاب»؛ این رسانه در ادامه آورده است: با رسیدن بن سلمان به پاریس در روز یکشنبه مشخص می شود که آیا این مساله یک اختلاف موقتی بوده یا تغییری طولانی مدت در روابط دو کشور.

مسئولان فرانسوی مخالف این تفکر هستند که نبود قراردادهای سنگین بین فرانسه و عربستان نشان دهنده ضعف روابط آنهاست؛ آنها تلاش می کنند در رابطه با بزرگترین صادر کننده نفت جهان شیوه تازه ای را در پیش گیرند.

رابطه گرم بین ریاض و فرانسوا اولاند نیز منجر به گسترش روابط بین فرانسه و عربستان نشد.

به گفته یک دیپلمات فرانسوی بزرگ، با توجه به اینکه رقابت شدید است، باید به فکر راههای تازه ای برای برقراری روابط با عربستان باشیم و بر زمینه هایی تکیه کنیم که تا کنون جذابیت کمتری داشته است، مانند بهداشت، آموزش و گردشگری.

تحلیلگران بر این عقیده هستند که ولی عهد ۳۲ ساله سعودی بر روی روابط مستحکم با رئیس جمهور آمریکا حساب ویژه ای باز کرده است؛ درست در زمانی که مکرون برای بهبود روابط خود با ایران تلاش می کند و متعهد به حفظ توافق هسته ای شده است.

تعدادی از دیپلماتهای غربی و عرب، دیدار بین مکرون و بن سلمان در ماه  نوامبر را متشنج توصیف کردند، چرا که تهدید بن سلمان در مورد کاهش روابط با فرانسه بر جلسه سایه افکنده بود، تهدیدی مبنی بر اینکه اگر مکرون تمایل خود برای مذاکره با ایران برای تقویت منافع تجاری اش در این کشور را کنترل نکند، روابط عربستان با فرانسه متزلزل می شود.

مکرون در مقابل، از جایگاه فرانسه در جهان، بعنوان یک کشور دارای قدرت اتمی و عضو دائم در شورای امنیت را به بن سلمان یاداوری کرد.

فرانسه در سالهای گذشته به دلیل موضع قاطع خود نسبت به ایران در مذاکرات هسته ای و تشابه فراوان در سیاستهایش در قبال نزاع ها در خاورمیانه، روابط جدیدی با کشورهای خلیج فارس بنا نهاد. اما پاریس احیانا تلاشهای بن سلمان برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه را سبکسرانه می داند.

یکی از دیپلماتهای فرانسوی معتقد است ولی عهد سعودی احساس دوستی و نزدیکی بیشتری به ترامپ در مقایسه با مکرون دارد و در حالی که رئیس جمهور فرانسه از برخی اصلاحات در عربستان حمایت می کند، اما شاهزاده بن سلمان را شخصیتی می داند که ممکن است غیر قابل کنترل باشد و آنچه در یمن و قطر و نیز در برخورد با ایران انجام می دهد، تنها روغن بیشتری بر آتشهای منطقه می ریزد.

سفر بن سلمان به فرانسه در سایه افزایش فشارها بر مکرون در داخل فرانسه و از سوی انجمنهای حقوقی در خصوص فروش سلاح فرانسوی به ائتلاف عربستان برای مقابله با حوثی های هم پیمان با ایران انجام می شود.

در همین راستا، ۱۲ سازمان دولتی در داخل فرانسه از مکرون درخواست کرده اند برای تخفیف محاصره در بندرهای یمن و تعلیق معاملات سلاح با سعودیها وارد عمل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.