محمدرضا تابش با اشاره به نشست عصر امروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در این نشست، ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ کل کشور توسط رییس دیوان محاسبات، بررسی لایحه ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح مواد ۳۴ و ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ و همچنین بررسی افزایش نرخ دلار در بازار امروز تهران در دستور کار قرار داشت.

وی افزود: بخش عمده این جلسه به استماع گزارش رئیس و دادستان دیوان محاسبات درخصوص گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵ و رسیدگی‌های انجام شده در سال ۹۴ اختصاص یافت.

این نماینده مجلس یادآور شد: طبق گزارش دیوان محاسبات در تفریغ بودجه سال ۹۵ بیش از هزار پرونده دستگاه‌ها که موارد تخلف آنها شامل عدم دستیابی به هدف، فاقد عملکرد، انحراف از عملکرد و عدم رعایت قانون بود؛ از بخش حسابرسی و دادسرا ارسال و رسیدگی قضایی کامل شد که این روند ارسال، تا آخر خردادماه کامل خواهد شد.

تابش ادامه داد: گزارش دیوان محاسبات حاکی از این بود که رعایت قانون و تمکین دولت به قانون همانند دولت‌های گذشته، روند مثبتی نداشته است. به طوری که در گزارش تفریغ بودجه آمده ۲۰ درصد رعایت کامل قانون صورت گرفته است.

به گفته وی، بیشترین حجم انحراف و تخلفات در حوزه درآمدهای نفتی و گاز و شرکت‌های وابسته به این حوزه است که البته روند تعامل و بررسی‌ها با وزارت نفت ادامه دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: گزارش مسئولان دیوان محاسبات حاکی از این بود که سازمان برنامه و بودجه نقش نظارتی خویش را حین اجرای بودجه به درستی ایفا نمی‌کند. همچنین مسئولان دیوان محاسبات از همکاری خوب دستگاه‌های دولتی در تهیه گزارش تفریغ بودجه تشکر کردند.

به گفته تابش، گزارش دیوان محاسبات موید سوق پیدا کردن دولت به سمت اجرایی کردن نظام بودجه‌ریزی عملیاتی است که این موضوع نیز حائز اهمیت است و جای قدردانی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.