ترامپ پس از حمله شیمیایی دیشب به منطقه دوما در غوطه شرقی، بدون ارائه دلیل، دولت سوریه را مقصر دانست و ضمن توهین به «بشار اسد» رئیس‌جمهور روسیه، گفت که او «هزینه سنگینی» به خاطر این کار خواهد داد.

نیویورک‌تایمز برای بررسی نحوه پرداخت این «هزینه سنگین»، ابتدا به بررسی گفته‌های تیم امنیتی ترامپ پرداخته است؛ «توماس بوسرت» مشارو امنیت ملی ترامپ امروز در مصاحبه با شبکه خبری ای. بی. سی. نیوز و در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان احتمال حمله موشکی جدید آمریکایی‌ها به ارتش سوریه گفته بود «هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نمی‌کنیم.»

پارسال دقیقا همین موقع (۱۶ فروردین ۹۶) بود که یک کشتی جنگی آمریکایی که در دریای مدیترانه مستقر بود، با دستور ترامپ، ۵۹ تیر موشک تام‌هاوک به پایگاه هوایی الشعیرات شلیک کردند؛ آمریکایی‌ها گفتند که آن حمله، انتقام حمله شیمیایی به خان شیخون بوده است؛ یک حمله شیمیایی دیگر که هیچ‌گاه مشخص نشد عاملش واقعا چه کسی بوده است.

سناتور «لیندسی گراهام» از هم‌حزبی‌های ترامپ هم در سخنانی تحریک‌آمیز گفته که اگر ترامپ به تهدید توئیتری‌اش عمل نکند «در چشم ایران و روسیه، ضعیف جلوه خواهد کرد.»

سناتور گراهام از ترامپ خواسته که «عزمی را از خود نشان دهد که اوباما هیچ‌گاه نشان نداد.»

پنتاگون گفته که پس از حمله سال گذشته به الشعیرات، فهرست اهداف مناسب ارتش سوریه برای حمله را بروزرسانی کرده و اگر ترامپ دستور حمله جدیدی را صادر کند، اهداف آماده خواهد بود.

یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا اما به نیویورک‌تایمز گفته که کشتی‌های جنگی آمریکایی «طبق عملیات مقرر» در دریای مدیترانه حضور دارند «ولی هنوز دستوری برای نزدیک شدن به صاحل سوریه و آماده شدن برای حمله، دریافت نکرده‌اند.»

یکی از افسران نیروی هوایی آمریکا هم گفته که امروز در مقر فرماندهی این نیرو، اثری از آمادگی برای حمله‌ای قریب‌الوقوع دیده نشده است؛ وی هشدار داده که «البته شرایط می‌تواند به سرعت تغییر کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.