دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از برکناری «هربرت مک‌مستر» از سمت مشاور امنیت ملی ایالات متحده، «جان بولتون» را به این سمت منصوب کرد.

 

جان بولتون از حزب جمهوری‌خواه و یکی از سرسخت‌ترین چهره‌های کشور آمریکا در ضدیت با نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. او این سرسختی را زمانی که نماینده کشورش در سازمان ملل متحد بود هم به وضوح نشان داد.

دونالد ترامپ پیش از این نیز در انتصابات خود سعی کرده بود از افرادی استفاده کند که نسبت به ایران خوی جنگ ستیزی داشته باشند تا او را در برنامه‌های ضد ایرانی‌اش همراهی کنند. رئیس جمهور آمریکا چندی پیش مایک پمپئو را هم به سمت وزیر امور خارجه آمریکا منصوب کرد که او هم در عرصه خارجی، از رویکردی ضدایرانی برخوردار است.

تغییر مشاور امنیت ملی ایالات متحده برای سومین بار انتقادات و واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج آمریکا به همراه داشته است. «آدام شیف»، که نماینده ایالت کالیفرنیا و یکی از اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا است در واکنش به انتخاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: نادیده گرفتن پیامد وحشتناک خروج دسته جمعی افراد بالغ از دولت ترامپ و خطری که برای امنیت ملی ما در پی دارد، دشوار است. تفکر افراطی و توطئه آمیز بولتون مسائل را به شکل خطرناکی بدتر می‌کند. «کریستوفر مورفی» سناتور ایالت کنتیکت نیز در خصوص انتخاب بولتون گفت: جان بولتون قویاً باور دارد آمریکا باید جنگ پیشگیرانه را بدون اخذ مجوز از کنگره آغاز کند. خدای من!.

از سوی دیگر یکی از مسائل قابل توجه در انتصابات رئیس جمهور آمریکا این است که او افرادی را انتخاب می‌کند که همواره دارای سیاستی ایران‌ستیزانه بوده‌اند و همواره رویکردهایی تنش‌زا در موضوعات منطقه‌ای در پیش گرفته‌اند.

آنچه واضح است جان بولتون حامی اقدام نظامی علیه ایران و کره شمالی است و حتی او بار‌ها به طرق مختلف خواستار جنگ با ایران شده و مواضع تند او علیه جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست. حالا با این انتصاب دونالد ترامپ گامی دیگر در ستیزه جویی با ایران برداشته تا برنامه‌های خود را به شکل بهتری علیه کشورمان عملی کند.

انتصابات اخیر در کاخ سفید، جنگ روانی ترامپ علیه ایران

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به انتصاب جان بولتن به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید از طرف دونالد ترامپ، اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا با انتصاب بولتون به دنبال تهدید بیشتر ایران است، کاری که با افرادی مانند مک مستر و تریلسون قادر به انجام آنها نبود.

 

وی تصریح کرد: از آنجا که دونالد ترامپ تجربه سیاسی کافی ندارد بنابراین در عرصه سیاسی به تهدید طرف مقابل می‌پردازد و تلاش می‌کند تا با خشن جلوه دادن خود و ارائه یک سبک تند، توجه طرف مقابل را جلب کند و در ادامه بتواند امتیازات مورد نظرش را بگیرد، اما او به خوبی می‌داند که همواره با این تهدیدات نمی‌تواند موفقیت کسب کند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به برکناری تیلرسون و انتصاب مایک پمپئو به سمت وزارت امور خارجه آمریکا از طرف ترامپ، افزود: این انتصابات ترامپ، گرز بزرگی برای تهدید ایران است؛ کاری که با افرادی مانند مک مستر و تیلرسون به دلیل عاقل‌تر بودن آنها نمی‌توانست انجام دهد.

ایزدی با بیان اینکه ترامپ همواره در انتصابات خود ملاک مخالفت با برجام را در نظر می‌گیرد، بیان کرد: رئیس جمهور آمریکا در زمان تمدید تعلیق تحریم‌ها دو انتخاب پیش رو دارد، که انتخاب اول ماندن در برجام در صورت گرفتن امتیازات بیشتر است که در این حالت ترامپ از طریق اعمال فشار به اروپا برای اصلاح برجام اقدام خواهد کرد تا امتیازات مورد نظر کاخ سفید را به دست آورد.

وی راه دوم ترامپ را خروج از برجام عنوان کرد و گفت: آمریکا با بازگرداندن تحریم‌ها و تهدید‌های نظامی تلاش می‌کند فشار اقتصادی را افزایش دهد تا ایران را دوباره به پای میز مذاکره بکشاند و امتیازات مدنظر خود را از این توافق کسب کند.

واضح است که رئیس جمهور آمریکا در چیدمان مهر‌ه‌های کلیدی در عرصه سیاسی سعی می‌کند تا از افراد جنگ طلب علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و افرادی را برای مناصب مهم سیاسی انتخاب کرده که نظامی هستند و سابقه مخالفت و ضدیت با تهران را دارند تا بدین وسیله بتواند با خیال آسوده برنامه‌های جنگ طلبانه خود را در عرصه بین الملل اجرایی کند.

از آنجا که مشاور امنیت ملی آمریکا سمت مهمی در کاخ سفید به شمار می‌رود و در سیاست‌گذاری و تصمیم‌های دولت در سیاست خارجی و استراتژی نظامی ایالات متحده نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، انتخاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی ایالات متحده گام دیگری از طرف ترامپ برای تقویت رویکرد ضدایرانی واشنگتن و تلاش برای تکمیل پازل ایران‌هراسی آمریکایی‌ها است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.