بن کاردین سناتور دموکرات آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در ۲۰۱۵ حاصل شد، تاکید کرد که خروج رئیس‌جمهور آمریکا از این توافق یک اشتباه خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر آمریکا این توافق را نقض کند، ما موجب انزوای آمریکا از جامعه بین‌الملل خواهیم شد، نه ایران. تمام شواهد نشان می‌دهد که ایران توافق را نقض نکرده است. من در ابتدا با این توافق مخالف بودم اما این یک توافق انجام شده است. ایران به آن پایبند است و آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای خود را منزوی خواهد کرد.

این سناتور آمریکایی همچنین گفت: بنابراین امیدوارم که رئیس‌جمهور درک کند که ما باید با متحدان خود همکاری کنیم تا اطمینان یابیم که در یک طرف علیه ایران قرار داریم.

کاردین همچنین در پاسخ به سوالی درباره حمله شیمیایی اخیر در شهر دوما سوریه به طرح ادعاهایی بی‌اساس علیه کشورمان و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه پرداخت و خواستار اقدام بین‌المللی علیه تهران و مسکو به دلیل حمایت‌هایشان از اسد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید یک پاسخ بین‌المللی در واکنش به این حمله شیمیایی داده شود، مدعی شد: این اولین باری نیست که در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده می شود. کنگره پیش از این تحریم‌های بسیار قوی علیه روسیه و ایران تصویب کرده است. حکومت سوریه تحت ریاست جمهوری اسد نمی‌تواند بدون حمایت روسیه و فعالیت‌های ایران به حیات خود ادامه دهد. آمریکا و  جامعه بین‌الملل باید علیه تهران و مسکو به دلیل آنچه در سوریه انجام می‌دهند، دست به اقدام بزنند.

سناتور کاردین تصریح کرد: بنابراین ما باید یک پاسخ بسیار قوی برای استفاده دوباره از تسلیحات شیمیایی اتخاذ کنیم.

به گزارش ایسنا، روز گذشته برخی رسانه‌های بین‌المللی مدعی شدند که ارتش سوریه در شهر دوما از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می شود که تاکنون هیچ گاه ثابت نشده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی این کشور استفاده کرده باشد.

همچنین مقامات کشورمان در واکنش به این ادعاها تاکید می‌کنند که این گروه‌های تروریستی هستند که در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کنند چراکه د.لت سوریه در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل خاع سلاح شیمیایی شده است.

در همین راستا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به حمله شیمیایی صورت گرفته در منطقه دوما در غوطه شرقی دمشق گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست‌های اصولی خود و آموزهای دینی و اخلاقی و به عنوان یکی از قربانیان سلاح های‌شیمیایی، بکار گیری اینگونه سلاح‌ها توسط هر طرف و در هر جای جهان را به شدت محکوم می کند.

بهرام قاسمی افزود: ادعای کاربرد سلاح شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی دمشق توسط ارتش سوریه با واقعیت های موجود همخوانی ندارد. دولت سوریه همکاری مطلوبی با سازمان ملل متحد در موضوع شیمیایی داشت و جامعه بین الملل پس از پیوستن این کشور به معاهده منع گسترش سلاح های شیمیایی، تمامی امکانات تولید و ساخت سلاح های شیمیایی آن را منهدم کرد.

وی خاطر نشان کرد: در حالی که ارتش سوریه دست برتر را در میدان نبرد با تروریست های مسلح دارد، بکارگیری مواد یا سلاح شیمیایی توسط آنها امری منطقی به نظر نمی‌رسد.

قاسمی در پایان هشدار داد: چنین ادعاها و اتهاماتی از سوی آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی نشان از توطئه‌ای جدید علیه دولت و ملت سوریه و بهانه‌ای برای اقدام نظامی علیه آنان دارد و قطعا بر پیچیدگی اوضاع در این کشور و منطقه خواهد افزود و تروریست‌ها را نیز در ادامه جنایات خود جری‌تر خواهد ساخت که البته به نفع صلح، ثبات و امنیت منطقه و جهان نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.