ایندیپندنت گزارش داد، حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان در مصاحبه با شبکه خبری ان‌تی‌وی روسیه تصریح کرد: من کاملا و به خوبی درک می‌کنم که اگر شما (روسیه) روابط جدیدی با پاکستان و افغانستان ایجاد کنید شما می‌توانید ما را کمک کنید.

او تاکید کرد: نه آمریکا و نه بریتانیا نمی‌توانند به افغانستان کمک کنند.

وی تصریح کرد: نه بریتانیایی‌ها که ما آنها را چند بار از کشورمان بیرون انداخته‌ایم و نه آمریکایی‌ها که ۱۷ سال است که ما را می‌کشند نمی‌تواند به افغانستان کمک کند بلکه فقط روسیه می‌تواند. ما آخرین مانع در مقابل تروریست‌ها هستیم. ما بالغ بر یک قرن و نیم است که با آنها به طور مداوم درگیر هستیم.

کرزای تاکید کرد: مسکو همواره به ما کمک کرده است. حتی هنگامی که نیروهایش به دعوت ببرک کارمل، رئیس‌جمهور اسبق به افغانستان حمله کردند ما مطمئناً در آن زمان با یکدیگر می‌جنگیدیم اما شما (روسیه) اقدام به ساخت مدارس و بیمارستان‌ها در افغانستان کردید.

انتقاد از آمریکا

رئیس‌جمهور سابق افغانستان همچنین خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها هنگامی که می‌گویند گروه القاعده در نتیجه تهاجم شما (روسیه) به وجود آمد دروغ می‌گویند. آنها تنها می‌خواهند تنها ابرقدرت موجود باشند و این کار را کردند. اتحاد جماهیر شوروری سابق سقوط کرد و یکی از دلایلش جنگ افغانستان بود.

کرزای همچنین از حضور آمریکا در افغانستان انتقاد کرده و گفت: هیچ چیز بدون اجازه آنها نمی‌تواند پرواز کند. آنها در کنار ارتش خودشان و نیروهای امنیتی و هواپیماهایشان مزدورانی در افغانستان دارند. من تلاش کردم آنها را از کشورمان بیرون بیندازم اما شکست خوردم.

کرزای ادامه داد: هنگامی که آمریکا به اعلام جنگ علیه طالبان پرداخت او به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: یک مساله اشتباه شروع به ظاهر شدن کرده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها در آن زمان همه را فریب دادند. این چه نوع جنگی با تروریسم است. طالبان سلاح‌هایش را هرچه بیشتر می‌کند و ما نمی‌توانیم بدون کمک روسیه با آنها مقابله کنیم زیرا ما متوجه هستیم که طالبان از جانب پاکستان تقویت می‌شود و بخشی از این گروه از خارجی‌ها تشکیل شده است.

کرزای ادامه داد: آمریکا اول از همه میلیاردها دلار به پاکستان تزریق کرده و بعد از آن اعلام کرد که هیچ روابط ویژه‌ای با این کشور ندارد.

او گفت: آمریکا تنها در پاسخ به درخواست‌ها برای توضیح اقداماتش جملات خنثی مثل "به منظور دفاع از ثبات در منطقه" ارائه کرد.

او گفت که بعد از آن تصمیم به استعفا گرفت که به این نتیجه رسید افغانستان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.