به گزارش تلویزیون مرکزی چین، این دیدار در حالی انجام می شود که هر دو نفر قرار است در اجلاس مجمع آسیایی بائو در جنوب چین شرکت کنند.

رییس جمهوری خلق چین در ملاقات با دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد چند جانبه گرایی باید همواره در دستور کار کشورها باشد و با یکجانبه گرایی مقابله شود.

وی که کشورش درگیر نبرد تجاری بزرگی با آمریکا شده و واشنگتن را به تک جانبه گرایی متهم کرده است؛ افزود: حراست از اقتدار سازمان ملل مسئولیت سنگینی برای همه کشورهاست.

رییس جمهور چین طرح برخی از نظریه ها از جمله تحمیل الگوهای چین به دیگر کشورها را نادرست توصیف کرد و گفت: پکن مسیر رشد خود را می پیماید و به دنبال تحمیل الگوی خود به دیگر کشورها نیست.

رییس جمهور چین و دبیرکل سازمان ملل در این ملاقات د باره مجمع آسیایی بوآئو، چالش های جهان، مسئولیت کشورها برای پیشبرد چند جانبه گرایی و اهمیت مشارکت همه کشورها از جمله کشورهای بزرگ در این فرایند و بسیاری از مسایل مهم بین المللی رایزنی کردند.

در این ملاقات رییس جمهور چین پیشبرد راه ابریشم را نیز مهم دانست و گفت: این طرحی برای مشارکت کشورهای مختلف است.

دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر مقابله با چالش های بین المللی گفت: نقش چین در امور بین المللی مهم است و چین یکی از ستون های صلح و پیشبرد فرایند چند جانبه گرایی است.

دیروز یکشنبه&#۳۹; لی که چیانگ&#۳۹; نخست وزیر چین نیز با دبیر کل سازمان ملل و هیات همراه در پکن دیدار و گفت و گو کرد و در باره جهانی شدن با وی رایزنی نمود.

مجمع آسیایی بوائو یکی از مهمترین مجامع و همایش های همکاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای دنیا به حساب می آید. 

در جریان مراسم گشایش این اجلاس که فردا سه شنبه و با حضور صدها نفر از مقام های سراسر دنیا و آسیا برگزار می شود &#۳۹;شی جین پینگ&#۳۹; رییس جمهوری خلق چین نیز سخنرانی خواهد کرد. 

سران برخی کشورهای جهان از جمله رییس جمهور اتریش، رییس جمهور فیلیپین، نخست وزیر مغولستان، نخست وزیر هلند، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر سنگاپور، دبیرکل سازمان ملل و رییس صندوق بین المللی پول در نشست بوائو شرکت می کنند. 

سران چین از جمله &#۳۹;شی چین پینگ&#۳۹; رییس جمهوری نیز با مهمانان شرکت کننده دیدار می کند و انتظار می رود با آنان درباره مدیریت و اقتصاد جهان و تجارت جهانی تبادل نظر کرده و به توافق نظرهای جدیدی دست یابد. 

بیش از دو هزار نفر از محافل مختلف جهان در این نشست شرکت کرده و درباره تحقق شکوفایی و توسعه مشترک و فراهم کردن زمینه های توسعه خرد برای توسعه آسیا و جهان، بحث و گفت و گو می کنند. 

مجمع آسیایی &#۳۹;بوائو&#۳۹; به عنوان مهمترین مجمع اقتصادی آسیا، در سال ۲۰۰۱ در شهری به همین نام در جنوب چین تاسیس شد. 

هدف اولیه تشکیل این مجمع که جمهوری اسلامی ایران نیز از موسسان آن به شمار می رود، توسعه مبادلات اقتصادی، همکاری های علمی، فنی و اقتصادی بین کشورهای حوزه آسیا - پاسیفیک و نهایتا تنظیم مناسبات عادلانه این منطقه از آسیا با دنیا است. 

طبق اساسنامه، مجمع آسیایی بوائو، محلی برای گفتگوی چهره‌های سیاسی، رهبران تجاری، دانشگاهیان و شخصیت‌های معروف محافل آسیایی قلمداد شده است. 

این مجمع از نظر پوشش جغرافیایی، کشورهای آسیایی را در بر می‌گیرد اما در عین حال کشورهای خارج از آسیا نیز می توانند به عضویت آن در آیند، از نظر حقوقی نیز این مجمع، سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی بوده و در چین به ثبت رسیده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.