یوتیوب متهم است که به  طور غیرقانونی داده های مربوط به کودکان را جمع آوری میکند.

بر اساس این ادعا گوگل قوانین حفاظت از اطفال را نقض کرده و با جمع آوری داده ها و تبلیغات  سودی سرشار را نصیب خود کرده است.یوتیوب، از زیر مجموعه های  گوگل و حاوی میلیون ها ساعت محتوای مرتبط با کودکان است.

یک ائتلاف از ۲۳ انجمن حمایت از کودکان، گروه های مصرف کننده و حفظ حریم خصوصی، با کمیسیون تجاری فدرال ایالات متحده شکایت کرده است که گوگل با جمع آوری اطلاعات شخصی و تبلیغاتی برای افراد زیر ۱۳ سال، قوانین حفاظت از کودکان را نقض می کند.

یک گروه که تحت نام  کمپین برای آزادی کودک از تجاری سازی فعالیت می کنند،  مدعی هستند که با وجود ادعاهای  گوگل در خصوص حفظ حریم کودکادن، اما این شرکت حقوق افراد ۱۳ ساله به پایین را تضییع کرده است.

علتی که این گروه برای ادعای خود ذکر می کنند، این است که این گوگل هرگز از والدین این کودکان رضایت دریافت نکرده است. جاش گلین، مدیر اجرایی CCFC، گفت: "سالهاست که گوگل از مسئولیت خود  نسبت به حقوق کودکان و خانواده ها، با بی احترامی عبور می کند . این در حالیست که گوگل سود بسیار زیادی را با ارائه تبلیغات به بچه ها دریافت می کند و بنابراین  وقت آن رسیده است که FTC بتواند گوگل را به خاطر جمع آوری داده های غیر قانونی و شیوه های تبلیغاتی خود به چالش بکشد ."

بر اساس اطلاعات این گروه یوتیوب محبوب ترین پلت فرم آنلاین برای کودکان در ایالات متحده است که حدود ۸۰ درصد از کودکان ۶ تا ۱۲ ساله مورد استفاده قرار می دهند. گوگل دارای یک برنامه اختصاصی برای کودکان است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد .

این پلتفرم طراحی شده است تا محتوا و تبلیغات مناسب برای کودکان را نشان دهد. افزون بر این ها این شرکت اخیرا اقدام به استخدام هزاران نفر از مدیران ارشد  برای بررسی محتوا در یوتیوب  کرده است تا انتقادهای گسترده علیه خود را اندکی کاهش دهد.

 

شکایت ۵۹ صفحه ای FTC می گوید: "یوتیوب کاملا آگاه است که بسیاری از کودکان از یوتیوب استفاده می کنند. با این حال اعلامیه های عمومی توسط مدیران یوتیوب و نوع این برنامه برای کودکان با این اظهارات منافات دارد."

کتی مکینینی، مشاور سیاسی اتحادیه مصرف کنندگان، گفت: "یوتیوب می داند که کودکان در حال تماشای محتوا در این سایت هستند و کانال های محتوایی را به طور خاص برای آنها ایجاد کرده اند اما به نظر می رسد رضایت والدین را قبل از جمع آوری اطلاعات در مورد  کودکان جلب نکرده اند."

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.