روسیا الیوم گزارش داد، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدارش با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در مقر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در شهر واشنگتن، با اشاره به اینکه راه‌های تقویت همکاری‌های نظامی دو کشور در آینده را بررسی می‌کنیم، تاکید کرد: گفتگوی استراتژیک با قطر نشان‌دهنده روابط مستحکم میان واشنگتن و دوحه است.

ماتیس در این کنفرانس مطبوعاتی که با حضور جمعی از مسئولان عالی رتبه آمریکایی و قطری برگزار شد، اظهار داشت: ما قصد داریم از راه همکاری به تلاش‌های مشترک‌مان در زمینه "تضمین ثبات و امنیت منطقه" خاورمیانه ادامه دهیم.

وزیر دفاع آمریکا گفت: با گسترش همکاری‌هایمان با قطر جهت برقراری صلح در منطقه آشوب زده خاورمیانه، فعالیت‌های ما در چند جبهه از جمله مبارزه با تروریسم، شکست داعش و "مقابله با مداخلات ایران در منطقه" را تقویت خواهد کرد.

وی همچنین گزینه بمباران پایگاه‌ها نظامی ارتش سوریه در پاسخ به حمله شیمیایی که ادعا شده دولت سوریه در دوما انجام داده را منتفی ندانست و گفت: در حال حاضر هی چچیز بعید نیست و اول باید بررسی کنیم به رغم این که روسیه طرف ضامن در عملیات خلع تسلیحات شیمیایی سوریه بود، دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تا کنون چیست؟

وی گفت: باید با همپیمانانمان از ناتو گرفته تا قطر برای بررسی این مساله همکاری کنیم.

امیر قطر نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفرش به آمریکا تاکید کرد: این سفر میزان استحکام روابط میان دو کشور و نیروهای مسلح  آن دو را نشان می‌دهد.

بن حمد آل ثانی افزود: ما به شکل جدی به همکاری با یکدیگر به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم، ما در قطر میزبان بیش از ۱۰ هزار تن از سربازان شما هستیم، ما در کنار شما برای مبارزه با تروریسم کار می‌کنیم و به دنبال راهکارهایی برای تقویت این روابط هستیم.

ماتیس نیز در ادامه تاکید کرد: فکر می‌کنم دیدار مفیدی باشد به ویژه که قطر مسئولیت بزرگتری را در حمایت از عملیات ناتو در افغانستان بر عهده گرفته و جنگنده‌های سی۱۷ قطری از اقدامات لجستیک ناتو پشتیبانی می‌کنند.

قرار بود در این دیدار عوامل استحکام روابط استراتژیک میان دو کشور و راه‌های تقویت آنها در تمامی زمینه‌ها به ویژه ابعاد نظامی، امنیتی و دفاعی و نیز هماهنگی‌ها برای استمرار تلاش‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم بررسی شوند.

امیر قطر روز جمعه وارد آمریکا شد و ابتدا در ایالت فلوریدا با چند تن از مسئولان نظامی و رسمی آنجا دیدار و گفتگو کرد.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وامیر قطر امروز (سه‌شنبه) با یکدیگر دیدار و درباره راه‌های پیشبرد اولویت‌های امنیتی و اقتصادی مشترک دو کشور گفتگو خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.