خبرگزاری فرانسه گزارش داد، آژانس دفاع مدنی کلاه سفیدها در گزارشی ادعا کرده، پس از آنکه نیروهای دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در حمله‌ای که ظاهرا در آن از مواد شیمیایی استفاده شده، اهدافی را در منطقه دومای غوطه شرقی هدف گرفتند دست‌کم ۷۸ غیرنظامی کشته شدند.

زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: گزارش‌های مرتبط با یک حمله شیمیایی مرگبار دیگر که احتمالا روز شنبه در شهر دومای سوریه صورت گرفته بر اهمیت واکنش بین‌المللی به حملات پیشینی که در سوریه صورت گرفته بود، تاکید می‌کند.

وی افزود: این اتفاقات در میان اظهارات پوچ و توخالی، محکومیت‌های ضعیف و شورای امنیتی است که با استفاده از حق وتو فلج شده است. جهان و به ویژه کشورهایی که در شورای امنیت از حق وتو برخوردارند باید از خواب بیدار شوند. آنها باید فورا از خواب بیدار شوند و خسارت جبران ناپذیری را که به یکی از مهمترین بخش‌های کنترل تسلیحاتی جهان و جلوگیری از درد و رنج بشریت وارد کرده‌اند، ببینند.

زید رعد الحسین در ادامه بیانیه خود گفت: تعدادی از کشورهای بسیار قدرتمند جهان در درگیری‌های سوریه مستقیما دخالت دارند و هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل استفاده از تسلیحات شیمیایی را در این کشور متوقف کنند. در دهه‌های آتی مسؤولیت این مساله بر دوش همه ما سنگینی خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل اواخر روز دوشنبه به دنبال این حمله در دوما نشست فوق‌العاده‌ای را حول محور سوریه برگزار کرد.

در تاریخ ۲۴ فوریه سال جاری میلادی شورای امنیت به طور یک صدا قطعنامه ۲۴۰۱ را تصویب کرد که در آن خواستار برقراری یک آتش‌بس یک ماهه در سوریه به ویژه در غوطه شرقی شد تا امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه فراهم شود.

از آنجا که این قطعنامه جنگ علیه داعش و تروریست‌ها را از این آتش‌بس یک ماهه مستثنی کرده بود دولت بشار اسد ماه گذشته حمله‌ای را با حمایت روسیه با هدف تصرف غوطه شرقی، آخرین پایگاه مخالفان سوریه ترتیب داد.

این منطقه که در آن حدود ۴۰۰ هزار تن سکونت دارند پنج سال است که تحت محاصره نظام سوریه است چراکه تروریست‌ها بر این منطقه تسلط دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.