علی لاریجانی در پایان دستور مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت بازار ارز گفت: مسئله ارز موضوع مهمی بود که نمایندگان اظهار نگرانی کردند و این نگرانی به جا بود.

وی افزود: آقای سیف گفت و آقای پورابراهیمی تأیید کرد که منابع ارزی کشور بیشتر از مصارف ارزی کشور است، این نشان می‌دهد اشکال در مدیریت کار است. ما شاهد این هستیم که شرایط ملتهب شد جلساتی تشکیل شد و نهایتا تصمیماتی از سوی دولت اتخاذ شد که حتما شرایط را تعدیل می‌کند ولی این تصمیمات باید زودتر گرفته می‌شد، زندگی مردم باید قابل پیش بینی باشد نباید بگذاریم اول جامعه ملتهب شود و بعد تصمیم بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به سیف گفت: شما باید زودتر تصمیم می گرفتید، تشکیل دولت ها برای این است که یک زندگی مطلوب برای مردم فراهم شود. اینکه دوستان گفتند رانت به وجود می آید یعنی اینکه باید سریعتر تصمیم می گرفتید. حالا که تصمیم گرفته شده، کمیته ای بگذارید و این کمیته با دقت رصد کند تا مسائلی که ریزه کاری است پیش بینی هایش را انجام دهد.

وی افزود: درباره سپرده ارزی این نکته را قبول دارم که در سال ۹۰ یک مرتبه این کار را کردند اما چون درست عمل نشد، مردم اعتماد به تصمیمات ندارد. آقای سیف اگر لازم می دانید قانون گذرانده شود، لایحه اش را بیاورید تا مجلس به موجب قانون بانک مرکزی را مکلف کند سود متعارف ارزی به این سپرده ها تخصیص دهد و هر کس هم هر زمانی خواست سپرده را برداشت کند پول معادلش را بگیرد.

لاریجانی با بیان اینکه برای صندوق ذخیره طلا نیز فکر کنید تا وضعیت حاد نشده، ادامه داد: هر دو سه ماه نیز گزارشی از تراز ارزی به مجلس دهید.

وی افزود: تعداد صرافی ها را کنترل نکنید شبیه موسسات اعتباری می شود. وقتی نیازهای ارزی را تأمین می کنید چه نیازی به این تعدادصرافی است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در قانون بودجه واردات بعضی اجناس همچون دارو با ارز مبادله ای در نظر گرفته شد، اینکه حالا ارز تک نرخی شد یا باید به آنها همان ارز مبادله ای داده شود یا باید مابه التفاوت را در اختیارشان قرار گیرد تا مشکلی پیش نیاید.

وی افزود: برخی نیز در این مدت با ارز مبادله ای کالا وارد کشور کردند حالا شاید بخواهند با همین نرخ آن کالاها را به بازار عرضه کنند، کنترل کنید تا مسئله ای ایجاد نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مواردی که اضافه بر تصمیمات دولت نیاز به قانون دارد سریع لایحه را بیاورید. مجموعه این بسته نیز یکجا اجرا شود. حتما کمیسیون جلسه بگذارد پیگیری و نظارت کند و از قبل هشدارباش بدهد و اگر مسئله ای بود با مجلس در میان بگذارد تا حل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.