حمید پورمحمدی، در نشست خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: دولت وظیفه دارد که فضایی را فراهم نماید تا همه فعالان اقتصادی در هر بازاری بتوانند آزادانه و بدون قید و شرط فعالیت کنند، کما اینکه در سیاست‌های پولی و مباحث ارزی هم بود، اما اگر بخشی از  فعالان این بازار یا تعدادی این معامله گران، به هر دلیلی حقوق عامه مردم را تحت الشعاع قرار دهند، باید دولت نقش حاکمیتی خود را ایفا کند.وقتی عده ای با ایجاد فضای ملتهب می‌خواهند ضرر عموم مردم را بیشتر کنند، دولت وارد عمل می شود و مداخله می کند. بنابراین تصمیم روز گذشته برای رعایت منافع عمومی مردم بود.

وی افزود: برای اینکه نرخی متعادل شود، باید گفت که ورودی و خروجی ارز چقدر است و دارایی ارزی برای مداخله در بازار چقدر است، آنچه که وجود دارد، ورودی ارزی کشور در حساب و کتاب بسیار بیش از خروجی کشور است. بنابراین تراز مثبت است. از سوی دیگر، از میزان ذخایر ارزی کشور هم مطمئن هستیم که ذخایر کافی هم وجود دارد.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اخلالی که افراد در بازار ارز ایجاد کردند، گفت: هر فردی که قرار است کالا یا خدماتی را از ایران صادر کند، باید ارز خود را به همین کشور برگرداند. این اولین اصلی بود که در مورد آن تصمیم گرفت، نمی شود که تسهیلات ارزان قیمت به صادرکنندگان داد و آنها را از مالیات معاف کرد، ارز آن به کشور برنگردد.

وی افزود: هر فردی که می خواهد کالایی را وارد ایران کند، باید به دولت بگوید که چه کالایی به چه میزانی نیاز به ارز دارد و دولت مکلف است که نیاز را تامین کند. وقتی که نیاز مشخص شود، ارز تامین می شود.

پورمحمدی گفت: باید منبع ارز را مشخص کرد، شفافیت جریان وجوه بسیار مهم است و اجرای مقررات مبارزه با پولشویی نیز مهم است.شفافیت جریان وجوه ارزی نیز یکی از مولفه هایی بود که در تصمیم روز گذشته مدنظر قرار گرفت، ضمن اینکه تصمیم دولت، عام شمول است و هر کسی و به هر دلیلی که می خواهد صادرات و واردات داشته باشد یا در هر جایی از ایران است، باید تابع این مقررات باشد.

وی اظهار داشت: مقررات شامل سرزمین اصلی و مناطق آزاد است. از سوی دیگر، میدان بازی میدان بازی حاکمیتی بانک مرکزی است که بستر را فراهم کرده است.

راهکار کنترل دلار

معاون رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که هزینه حواله ارزی بالاست و چطور می شود نرخ دلار را با رقم ۴۲۰۰ تومان کنترل کرد؟ گفت: وظیفه دولت این است که تا آنجایی که ممکن است، در کار هیچ فعالی مداخله کند، اما بنا به دلایلی باید دولت حضور پیدا کند. ما با تهدیدهای روزافزون دشمنان آشنا هستیم. آنچه که کسانی که در نتیجه این مسایل بین المللی، بخواهند در داخل کشور نیز مشکل ایجاد کنند، باید برخورد شود.

پورمحمدی اظهار داشت: بانک مرکزی حدود یک ساعت پیش اعلامیه خود را روی سایت گذاشت و بسیاری از جزییات را پاسخ داده است. این که دیگر نرخ مبادله ای نیست و نرخ های دیگری که در بازار باشد، به منزله قاچاق است.وی افزود: برای نیازهای کوچک مردم کارگروهی تشکیل شده است. بنابراین نقطه خالی یا خلاء باقی نمی ماند.

معاون رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: در مورد صرافی های غیرمجاز باید بگویم که وظیفه همه است که در جهت ساماندهی آنها حرکت شود. قرار شد کمیته ای متشکل از بانک مرکزی و نهادهای امنیتی وارد شوند و صرافی هایی که مجوز از بانک مرکزی ندارند، با آنها برخورد شود.

پورمحمدی تصریح کرد: هر کسی یا هر نهادی یا هر شخصی که مجوز این کار را ندارد و با منافع ملی مقاله می کنند، در زمره مخلان اقتصاد قرار می گیرند و از صحنه فعالیت کنار می روند. باید جریان وجوه شفاف باشد و این زیبنده یک نهاد پولی و مالی و ارزی خواهد بود.

وی متذکر شد: دولت تا آنجایی که ممکن است، باید خویشتندار باشد و در بازار دخالت نکند، اما آنجایی که لازم است، باید ورود کند. در حال حاضر نرخ ارز تک نرخی شده است. این در حالی است که مکررا فعالان اقتصادی انتقاد می کردند که چرا ارز تک نرخی نشده است.

معاون رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: منشا هر پولی باید مشخص باشد که مبادا منشا آن پول مجرمانه باشد. بنابراین برای شفافیت گردش وجوه بهترین زمان بود که ارز تک نرخی شود.

پورمحمدی بیان کرد: وقتی که ارز چند نرخی باشد، رانت وجود دارد. ما نباید فراموش کنیم که همواره توسط بیگانگان تهدید می‌شویم. بنابراین در عین حال که تهدید فراوان و آسیب ایجاد کرد نوسان نرخ ارز، اما فرصتی برای تک نرخی شدن ارز فراهم شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.