بی.بی.سی نوشت، اسکریپال که ۳۳ سال دارد به همراه پدرش بیش از پنج هفته پیش در حالی که از هوش رفته بودند بر روی نیکمت پارکی پیدا شدند.

پدر خانم اسکریپال، سرگئی، افسر سابق اطلاعات ارتش روسیه بود که در سال ۲۰۰۳ به اتهام جاسوسی برای بریتانیا در روسیه دستگیر و در سال ۲۰۰۶ به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

او در سال ۲۰۱۰ در مبادله جاسوس به انگلیس آمد و از هشت سال پیش در سالزبری زندگی می‌کرد.

دولت انگلیس روسیه را "به احتمال زیاد" عامل این سوء قصد دانست و مرکز تحقیقات شیمیایی وزارت دفاع انگلیس- پورتون داون- اعلام کرد سوء قصد با استفاده از سم اعصاب "از خانواده نوویچوک" بود که در روسیه "کشف" شده است.

روسیه اتهامات دولت انگلیس را "اخبار جعلی" خوانده و هر گونه دخالت خود را در این سوء قصد تکذیب می‌کند.

پس از انتقال سرگئی اسکریپال و یولیا به بیمارستان وضعیت آنها بحرانی گزارش شد اما هفته پیش گفته یولیا اسکریپال در بیانیه‌ای که از طریق پلیس منتشر شد گفت که "حالش به سرعت رو به بهبود می‌رود."

پس از آن تلویزیون دولتی روسیه گفتگوی تلفنی یولیا اسکریپال با دختر عمویش در مسکو را پخش کرد که خانم اسکریپال می‌گفت به زودی از بیمارستان مرخص خواهد شد، دیگر خطر جانی او و پدرش را تهدید نمی‌کند و پدرش در حال استراحت است.

کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی محل حادثه را بررسی و از آن نمونه‌برداری کرده‌اند و قرار است نتیجه تحقیقات این سازمان منتشر شود.

روسیه در نشست این سازمان درخواست مشارکت در تحقیقات را کرد اما اعضا به این درخواست رای منفی دادند.

پس از آن که انگلیس، روسیه را عامل این سوء قصد دانست، در اعتراض شماری از دیپلماتهای روس را از بریتانیا اخراج کرد.

در حمایت از انگلیس ۲۸ کشور دیگر از جمله آلمان، فرانسه و آمریکا هم تعدادی از دیپلمات‌های روس را از کشور خود اخراج کردند. روسیه نیز تمام این موارد را با مقابله به مثل پاسخ داد.

روسیه از انگلیس خواسته بود چون یولیا اسکریپال شهروند روسیه است به نمایندگان این کشور اجازه ملاقات با یولیا اسکریپال داده شود. دخترعموی خانم اسکریپال هم درخواست ملاقات با او را دارد.

تحقیقات پلیس انگلیس نشان داد که تماس آقا و خانم اسکریپال با سم در خانه خودشان ایجاد شده و غلظت سم روی دستگیره در ورودی خانه از هر جای دیگری بیشتر بوده است.

در روز سوء قصد اسکریپال و دخترش پس از اینکه از خانه خارج شدن با ماشین به یک بار و بعد یک رستوران رفتند و بعد در حالی که از هوش رفته بودند روی نیمکت پارک پیدا شدند.

پلیس و نیروهای امنیتی تمام این اماکن را آزمایش کردند و شستشو دادند و به حدود پانصد نفری که ممکن بود به این اماکن رفت و آمد داشته باشند توصیه کردند لباس‌ها و وسایل خود را بشویند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.