محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در سومین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران و رونمایی از سامانه شفافیت مالی شهرداری تهران است، گفت: صادقانه از آقای نجفی تشکر می‌کنم و برای ایشان آرزوی تندرستی هرچه بیشتر را دارم.

هاشمی ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید با بیان اینکه هیچ عبادتی بهتر از خدمت نیست، به ضرورت توجه به کالایی ایرانی اشاره کرد و گفت: درست است که در اقتصاد جهانی هم کالا بسیار مهم است اما فراموش نکنیم در حال حاضر تولید خدمات بیشتر اهمیت دارد.امیدواریم خدمات ما با کارایی و اثربخشی بیشتری ارایه شود.

رییس شورای شهر در ادامه به حاشیه های استعفای شهردار اشاره کرد و افزود: برخی اصولگرایان تندرو برای آنکه بی کفایتی رقبایشان را ثابت ‌کنند، سعی می کنند حقیقت را وارونه جلوه بدهند.در حالی که شهرداری تهران وضعیت مناسبی دارد.

وی ادامه داد: جا دارد از شجاعت و صداقت آقای نجفی یاد کنم. ایشان وقتی خواستند شهردار تهران شوند  شجاعانه این سمت را قبول کردند.

هاشمی با بیان اینکه از زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی، نجفی را می‌شناختم، به ویژگی ‌های مدیریت نجفی اشاره کرد و افزود: ایشان دارای سعه‌صدر و هوش سرشار بوده و جلسات را با متانت اداره می‌کنند و سریعا به بحث مسلط می‌شوند.

رییس شورای شهر ادامه داد: ایشان این سمت را با شجاعت پذیرفتند و تصمیمات بسیار مهمی گرفتند و ریل‌گذاری برای پرش‌های بعدی را انجام دادند.اما به‌خاطر بیماری گفتند نمی‌توانم ادامه بدهم که این هم از صداقت ایشان بوده است و به من گفتند اگر این مشکل نبود قطعا ادامه می‌دادند.

هاشمی با بیان اینکه ظرفیت‌هایی در تهران  ایجاد شده که خیلی از کشورهای پیشرفته ندارند، افزود: من به واسطه مترو به پایتخت‌های زیادی رفته‌ام. زیرساخت‌های فراوانی به واسطه وجود ۵۰ شهردار ایجاد شده است، اما برخی از مشکلات به‌خاطر ناکارآمدی است.

وی ادامه داد: توسعه حمل و‌نقل عمومی ما در مرکز شهر کامل است اما عدم تمایل مردم به استفاده از وسایل حمل و‌نقل عمومی نشان‌دهنده این است که سیستم ما کارا و تمییز نیست.در بعد هوشمندسازی کارشناسان بارز و تجهیزات خوبی داریم اما با وجود تخصص از بعضی از کشورها عقب تریم. این ناکارآمدی تقصیر مدیران بالا دست است و نمی‌شود این موضوع را تقصیر کارمندان انداخت.

ریس شورای شهر مدیریت شهری را سازمانی مردم نهاد دانست که با رای مردم شکل می گیرد و ادامه داد: فعالیت اصلی ما خدمت رسانی به شهروندان است. مدیریت شهری  در حوزه تاسیس و در حوزه وظیفه با شهروندان ارتباط تنگاتنگی دارد و از این رو مشروعیت آن بطور مضاعف وابسته به رضایت مردم و کارامدی در عملکرد است.

هاشمی به معضل شهرداری در بحث ناکارآمدی اشاره کرد و افزود: باید به این پرسش پاسخ داد که میزان بهروری که تلفیقی از کارایی واثربخشی اقدامات یک سیستم است در مدیریت شهری چه اندازه است؟ اینکه مدیریت شهری در طول دهه های اخیر چه میزان کارهای درست را انجام داده و اثربخش بوده، موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد ومتاسفانه در دو بخش آن ما دچار چالشهای جدی در شهر تهران هستیم.

وی ادامه داد: بخش عمده منابع مدیریت شهری که به قیمت گزافی چون شهرفروشی و واگذاری سرمایه ها بدست آمده است، صرف فعالیتهای شده که دارای اولویت نبوده است، سیاست خودرو محوری و اجرای پروژه های بزرگراهی، انجام فعالیت های تبلیغاتی و خارج از وظایف اصلی مدیریت شهری و فربه کردن بی رویه ساختار منابع انسانی مدیریت شهری از مصداقهای این روند نادرست است که کارامدی مدیریت شهری را کاهش داده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری نیاز جدی به مهندسی مجدد و بازتعریف وظایف اصلی و اولویتهای مدیریت شهری دارد، افزود: باید ساختار و بدنه بزرگ مدیریت شهری با تکالیف و انتظارات مردم منطبق شود و  امیدواریم در برنامه سوم توسعه شهری به سوی این هدف گام برداشته شود.

رییس شورای شهر ادامه داد: چابک سازی بدنه شهرداری و تنظیم آن با وظایف و تکالیف قانونی گام نخست و تحقق ظرفیتهای بالقوه مدیریت شهری و تفویض بسیاری از فعالیتهای که هم اکنون توسط دولت در حوزه هایی نظیر حمل ونقل وترافیک، سلامت، آموزش، زیرساختها و انرژی انجام می شود به مدیریت شهری گام دوم در توسعه پایدار شهری است. فرهنگ مدیران ما از مدیر هزینه به مدیر درآمدساز و خودگردان باید تغییر یابد و با ایجاد شفافیت، فرصت رقابت و حمایت از ورود سرمایه گذاران و بخش خصوصی به مدیریت شهری، هم فساد و رانت کاهش یافته و هم بحران مالی و کمبود نقدینگی که مهمترین چالش امروز شهرداری است، مدیریت شود.

هاشمی با بیان اینکه شهردار تهران در طول هفت ماه گذشته که در سخت ترین شرایط مسئولیت را به عهده گرفتند و گامهای مهمی را در جهت شفافیت و تغییرات لازم جهت توسعه پایدار شهری برداشتند، ادامه داد: استعفای ایشان که در ایام پایانی سال و بدلایلی چون بیماری و مسایل شخصی صورت گرفت را نباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری در دوره جدید بدانیم چرا که این رویکرد، خط مشی شورای پنجم و برخاسته از مطالبات وانتظارات عمومی است، که چه ایشان به خدمت ادامه دهد یا فرد دیگری این مسئولیت را بپذیرد در مسیر تغییری بوجود نخواهد آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.