اردوغان روز سه شنبه طی سخنرانی در نشست گروهی حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه و در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه روسیه درباره عفرین افزود: هر وقت لازم باشد، عفرین را به اهالی آن تحویل می دهیم و زمان آن را نیز ما تعیین می‌کنیم نه آقای لاوروف.

رسانه های ترکیه امروز اعلام کردند که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر &#۳۹;لزوم تحویل عفرین به حکومت مرکزی سوریه&#۳۹; تاکید کرده و خواستار اقدام ترکیه در این زمینه شده است.

اردوغان همچنین در سخنان امروز خود، رویکرد وزیر خارجه روسیه را &#۳۹;بسیار اشتباه&#۳۹; خواند و افزود: بهتر است درباره تحویل بخش هایی از سوریه که تحت کنترل دیگر کشورهاست، بحث شود و این سخن که &#۳۹;رژیم سوریه این مناطق را به ما داده است&#۳۹;، قانع کننده نیست.

وی همچنین روند عملیات ضد تروریستی نیروهای مسلح ترکیه در داخل و خارج از این کشور را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: &#۳۹;از ابتدای عملیات شاخه زیتون در عفرین تاکنون چهار هزار و ۷۱ نفر از تروریست از پای درآمده اند و در عملیات ضد تروریستی ارتش ترکیه در شمال عراق نیز ۳۳۷ تروریست کشته شده اند.

وی با بیان این که &#۳۹;تا نابودی کامل تروریست‌ها به مبارزه خود ادامه خواهیم داد&#۳۹;، اظهار کرد: دیگر از مشاهده تروریست‌ها در خیابان‌های اروپا که در کوه ها دنبال آنها بودیم، خسته شده‌ایم.

وی نسبت به آنچه که &#۳۹;حضور و فعالیت‌های آزادانه تروریست‌ها در کشورهای اروپایی&#۳۹; خواند، انتقاد کرد و افزود: از این که اروپا به عنوان مدعی آزادی و دموکراسی بازیچه یک گروه تروریستی شده است، ناراحت و خشمگین هستیم.

اردوغان همچنین درباره فعالیت‌های تعقیب و تحویل اعضای گروه گولن در خارج و با اعلام تحویل سه عضو گروه گولن از کشور گابن به ترکیه اعلام کرد که دست در دست مسئولان قرقیزستان، این کشور را از گروه گولن پاکسازی خواهیم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به آغاز ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه گفت: این رویای ۶۰ ساله ترکیه در حال تحقق است.

وی هزینه احداث این نیروگاه را که در چهار مرحله به بهره برداری خواهد رسید، حدود ۲۲ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این نیروگاه به تنهایی ۱۰ درصد نیاز ترکیه به برق را تامین خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.