دکتر علیرضا رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز فصل گرما و نگرانی از بروز برخی بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، اظهار کرد: دمای هوا در سرپل ذهاب در فصل گرما به بیش از ۴۰ درجه افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل از شیوع بیماری وبا و سالک در این منطاق بسیار نگران هستیم. البته اقدامات زیادی در این مناطق انجام شده است، ‌ اما با وجود فاضلاب‌های منطقه و وضعیت اسکان مردم، خطر اپیدمی وبا و سالک جدی است.

 

وی ادامه داد: ما در این شرایط، تیم‌های متعددی را به این مناطق اعزام کردیم. دانشگاه علوم پزشکی منطقه و وزارت بهداشت نیز به صورت مرتب فعالیت می‌کنند و اقداماتی مانند سم‌پاشی و آموزش‌های مداوم انجام می‌شود. کارشناسان نیز حضور دارند، اما خطر این دو بیماری جدی است.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: علاوه بر این دو بیماری باید احتمال عقرب گزیدگی و مارگزیدگی و همچنین سلامت و ایمنی آب را نیز در نظر گرفت. این موارد بسیار هشدار دهنده هستند و باید به صورت جدی به آنها توجه کرد. همچنین باید تاکید کرد که از دست وزارت بهداشت به تنهایی کاری بر نمی‌آید. ما می‌توانیم به مردم آموزش دهیم و سم‌پاشی کنیم، اما این موارد موقت است. باید مشکل فاضلاب و اسکان حل شود. کسی در این گرما نمی‌تواند در کانکس زندگی کند؛ در نتیجه مجبور است در چادر زندگی کند که با این وجود احتمال عقرب‌گزیدگی و مارگزیدگی افزایش و ایمنی او کاهش می‌یابد.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: اگر اپیدمی بیماری اتفاق افتد به بیمارستان‌ها فشار می‌آید؛ چراکه ظرفیت آنها به اندازه‌ای نیست که بتوانیم این اپیدمی بزرگ را کنترل کنیم. بنابراین استدعا می‌کنیم همه دست به کار شوند و این موضوع را جدی بگیریم.

وی با اشاره به ادامه حضور کارشناسان سلامت روان و بهداشت محیط در کرمانشاه، افزود: از زمان وقوع زلزله، حضور نیروهای سلامت روان در این مناطق به مدت شش ماه پیش بینی شده و در حال حاضر کارشناسان در این مناطق حضور دارند. به صورت مرتب نیز تیم‌هایی اعزام می‌شوند. علاوه بر آن آمار بالایی از سم‌پاشی، کلرزنی و آموزش توسط نیروهای بهداشت محیط وجود دارد و  با مسئولان نیز جلسات برگزار می‌شود. مسئولان استان نیز در این زمینه همکاری می‌کنند، اما بهبود وضعیت عزم بزرگ‌تری می‌طلبد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: همه افرادی که در کرمانشاه بودند در برابر آنفلوانزا واکسینه شدند، به همین دلیل کمترین میزان موارد بستری به دلیل این بیماری در فصل سرد سال، در کرمانشاه اتفاق افتاد. به دنبال اقداماتی که انجام شده و با وجود مشکلاتی که در کرمانشاه وجود داشته،  تا الان حتی یک مورد اپیدمی بیماری نداشته‌ایم. با این وجود اگر گرما هم به وضعیت فعلی اضافه شود، ممکن است مشکل از قدرت ما فراتر رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.