وزارت خارجه آمریکا، هدر نائورت، سخنگوی این وزارت‌خانه، در نشستی خبری اتهام‌های همیشگی این کشور علیه نقش منطقه‌ای ایران را تکرار کرد.

 

او درباره حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه تی-۴ در سوریه و اینکه آیا آمریکا «نگرانی‌های اسرائیل» را درباره حضور ایران در سوریه تایید می‌کند یا خیر، بار دیگر با تکرار ادعاهای بی‌اساس واشنگتن علیه کشورمان گفت: «ما در این خصوص پیشتر بار‌ها صحبت کرده‌ایم. ایران از حزب‌الله حمایت و نه فقط نیرو، بلکه تجهیزات به سوریه ارسال می‌کند. ایران بازیگری بد در سوریه و سراسر دنیاست. آن‌ها (ایرانیان) هر چه بیشتر سوریه را بی‌ثبات و رژیم بشار اسد را تقویت کرده‌اند.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تازه‌ترین تحولات اخیر سوریه و اتهام‌زنی کشورهای غربی درباره انجام حمله شیمیایی از سوی دولت این کشور گفت: همانطور که می‌دانید این فرایندی است که بین نهاد‌های مختلف دنبال می‌شود. کاخ سفید از طریق وزارت دفاع و وزارت خارجه در حال تعامل با شرکا و متحدان ما در سراسر دنیاست. سولیوان (کفیل وزارت خارجه آمریکا) در دو مورد با بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، انجام داد تا درباره واکنشی که قرار است در واکنش به اوضاع جاری صورت گیرد، گفتگو کند.

 

نائورت افزود: سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرده است تیمی را برای جمع‌آوری شواهد به محل اعزام می‌کند. از نظر ما این نهاد، نهادی بی‌طرف است که می‌تواند شواهدی را جمع‌آوری کند. این را نیز یادآوری کنم که چه میزان این کار دشوار است، اول اینکه آنجا منطقه‌ای جنگی است و ورود به این منطقه برای هر کسی بسیار دشوار است. از این رو خواه بازرسان این سازمان یا نهاد‌هایی که در محل با آن‌ها همکاری دارند، بخواهند اسناد و شواهد را جمع آوری و تحلیل کنند، بسیار دشوار است.

 

او درباره اینکه آیا آمریکا منتظر ارائه اسناد و شواهد می‌ماند یا خیر، گفت: آمریکا سازوکار خود را برای این مسئله دنبال می‌کند. برخی از این‌ها مربوط به مسائل اطلاعاتی هستند که من وارد آن‌ها نمی‌شوند. آمریکا در حال همکاری اطلاعاتی با متحدان و شرکای خود است. درباره سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید بگویم که امید داریم گروه این نهاد هر چه زودتر بتوانند در محل حاضر شوند و نمونه‌هایی را جمع‌آوری کنند. ما خواستار تحقیقات مشترکی شده بودیم که روسیه آن را رد کرد. سازمان ملل امروز به دنبال شکلی جدید از ساز و کار تحقیقاتی بود؛ زیرا علاوه بر اینکه نیازمند نهادی هستیم که مشخص کند دقیقا چه چیزی استفاده شده است، باید مشخص شود چه کسی از آن‌ها استفاده کرده است و این کاری بود که ساز و کار تحقیقاتی مشترک آن را انجام می‌داد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مغرضانه علیه دولت سوریه افزود: ما این را می‌دانیم که برخی طرف‌های خاص به این مواد دسترسی دارند و برخی طرف‌های خاص تجهیزات تحویل (شلیک) این تسلیحات را در اختیار دارند تا از این نوع تسلیحات استفاده شود. هر کسی که در این محل حضور دارد به این سامانه‌ها دسترسی ندارد.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.