تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس در مصاحبه با برنامه رادیویی بی‌بی‌سی گفت گرچه مداخله نظامی دشوار است اما مداخله همچنین تبعاتی دارد؛ درست همانطور که در سوریه ثابت شد. او گفت بی‌تفاوتی منجر شده است تا بشار اسد و حامیانش برای اقدام جسور شوند.

بلر با بیان اینکه انگلیس باید از حملات هوایی آمریکا علیه نیروهای اسد پشتیبانی کند، افزود: چنانچه آمریکا در حال انجام اقدامی است، ما باید برای بودن کنار آنها آماده باشیم.

 نخست‌وزیر سابق انگلیس همچنین گفت، از نظر او لزومی ندارد ترزا می از قانونگذاران بخواهد که درباره همکاری نظامی در سوریه رای‌گیری کنند زیرا قرار نیست نیروهای زمینی مستقر شوند. او افزود: "آنها (نیروهای اسد) در شرف پیروزی هستند اما دلیلش این است  که حامیان خارجی آنها برای مداخله آمادگی دارند و متعهد هستند اما صادقانه می‌گویم که این مساله درباره ما صدق نمی‌کند." بلر که تا سال ۲۰۱۵ نماینده صلح در خاورمیانه بود، گفت این به دلیل دشواری‌های مداخله است.

رهبر سابق حزب کارگر تاکید کرد: می‌دانم این بسیار دشوار است اما مشکل اینجاست که عدم مداخله هم سیاستی همراه با تبعات است. عراق به شما نشان داد که مداخله بسیار سخت است اما عدم مداخله، همانطور که در سوریه شاهد هستیم، نیز بسیار سخت است. مشکل خاورمیانه اینجاست که شما با عواملی طرف هستید که آماده مداخله هستند و اگر شما به تعهدی که روسیه و ایران در قبال سوریه داده‌اند نگاهی بیندازید متوجه بزرگی مساله می‌شوید.

تونی بلر افزود: ساده می‌گویم؛ جایی که شما مداخله می‌کنید مثل عراق و افغانستان، بسیار دشوار است اما وقتی شما مداخله نمی‌کنید، همانطور که در سوریه شاهد هستیم، باز هم شرایط دشوار است. لازم است که متوجه شویم اگر اجازه دهیم این شرایط بی‌پاسخ بماند قطعا رژیم اسد و حامیانش برای اقدامات بیشتر جسور می‌شوند.

این اظهارات بلر موجب شد تا اندرو بریجن، از قانونگذاران حزب محافظه‌کار انگلیس بگوید بلر از سوریه برای توجیه مداخله ناکام در عراق سوءاستفاده می‌کند. او با اشاره به تلاش دولت بلر برای غلو کردن در گزارش‌های مرتبط برای آغاز جنگ در عراق گفت: گمان می‌کنم او برای بازنویسی تاریخ تلاش می‌کند و گمان می‌کند که انگلیسی‌ها آن پرونده‌ای را که ما را به شرایط کنونی رساند، فراموش می‌کنند. یک مقدار برای او زیادی است که بخواهد از مداخله غیر قانونی خودش در جنگ عراق برای توجیه مداخله در یک جنگ دیگر استفاده کند.   

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.