گندم و جو از جمله محصولاتی هستند که کاشت آن ها در این استان از رونق خاصی برخوردار است و یکی از منابع مهم درآمدی برای کشاورزان این استان محسوب می شود.

اما در سال های اخیر کاهش شدید نزولات آسمانی، کاهش منابع آبی کشاورزی موجب شده تا این افراد دچار خسارت های فراوانی شوند و علاوه بر آن یکی دیگر از مشکلاتی که موجب شده تا در حال حاضر برای کشاورزان تبدیل به دغدغه شود عدم اعلام قیمت نرخ خرید تضمینی گندم و جو برای سال زراعی جاری است.

افراسیاب برزگر یکی از کشاورزان شهرستان بجنورد در گفت و گو با ایسنا، منطقه خراسان شمالی، با تاکید بر اینکه با توجه به بروز خشکسالی های پی در پی طی چند سال اخیر کشاورزان نیازمند حمایت های ویژه هستند، گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزان یکی از عواملی است که سبب می شود تا کشاورز کمر همت را بسته و در مقابل خشکسالی ایستادگی کند و پرچم تولید محصولات کشاورزی را بالا نگه دارد.

وی افزود: برای اینکه این امر محقق شود باید مسئولان نیز در کنار کشاورزان باشند و یکی از عواملی که سبب ترغیب کشاورزان برای امر تولید می شود، خرید محصولات با نرخ مناسب است.

وی با بیان اینکه شنیده شده دولت درصدد است تا محصول گندم و جو را نرخ سال گذشته خریداری کند، ادامه داد: خشکسالی موجب شده تا هزینه های تولید کشاورز برای انجام اموری همچون مبارزه با آفات کشاورزی و ... چندین برابر شود این درحالیست که ممکن است میزان تولید محصول به علت کاهش بارندگی نسبت به سال های گذشته به نصف برسد.

براتی یکی دیگر از کشاورزان ساکن در شهرستان  بجنورد در ادامه تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته ۱۳۰۰ تومان بوده است این درحالیست که کشاورز در سال زراعی جاری هر کیلوگرم بذر گندم را با قیمت یک هزار و ۷۶۰ تومان خریداری کردند و باید دولت هر چه سریع تر نرخ خرید تضمیمی گندم را به کشاورزان اعلام کند.

وی تاکید کرد: از آنجاییکه شخم و شیار زمین های کشاورزی توسط خود کشاورز انجام می شود، کشاورز متحمل هزینه چندانی نخواهد شد اما هزینه برداشت محصول و توسط خودروهایی همچون کمباین نیز بالا رفته و باید نرخ خرید به گونه ای باشد که کشاورز بتواند امرار و معاش کند.

 

وی تصریح کرد: در حالی دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تأخیر داشته است این موضوع می‌تواند باعث خروج برخی تولیدکنندگان از چرخه تولید و وابستگی بیشتر ایران به واردات محصولات کشاورزی در سال آینده باشد.

دولت تمایلی بر افزایش قیمت نرخ تضمینی خرید گندم در سال جاری ندارد

علی اکبری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: دولت تمایلی بر افزایش قیمت نرخ تضمینی خرید گندم در سال جاری ندارد.

وی با ابراز گلایه از دولت نسبت به عدم اعلام نرخ تضمینی خرید گندم در سال جاری افزود: دولت باید هر ساله در شهریور ماه نرخ تضمینی خرید گندم برای سال آینده را اعلام کند که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی ادامه داد: مجلس تلاش های فراوانی را برای اینکه دولت نرخ تضمینی خرید گندم را اعلام کند انجام داده و از طریق وارد کردن تذکرهای فراوان در صحن علنی وارد شده اما موثر نبوده است.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس اظهار کرد: تا زمانیکه نرخ تضمینی از سوی دولت اعلام نشود، گندم با نرخ سال قبل به صورت تضمینی خریداری می شود.

وی تصریح کرد: این اقدام دولت نشانه آن است که تمایلی برای افزایش قیمت خرید گندم در سال جاری را ندارد.

پیشنهاد وزارت جهاو کشاورزی، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و جو است

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه با اشاره به اینکه سطح زیرکشت مزارع گندم و جو در این استان 190 هزار هکتار است، افزود: کاهش نزولات آسمانی، ضعیف شدن خوشه های گندم و جو و رها شدن آن توسط کشاورزان یکی از دغدغه های موجود است.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از کشاورزان نسبت به عدم اعلام قیمت خرید تضمینی گندم و جو گلایه مند هستند، گفت: کشاورزان در این خصوص نگران نباشند و قیمت ها اعلام خواهد شد.

یوسفی خاطرنشان کرد: دولت قیمت پیشنهادی خود را به شورای اقتصاد اعلام کرده است و بعد از اینکه موضوع به جمع بندی رسید، قیمت اعلام و لازم اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش قیمت این دو محصول بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.