ایندیپندنت گزارش داد، طی یک بازه زمانی ۲۰ دقیقه‌ای ۲۰ جنگنده اف – ۱۸ از ناو هواپیمابر تئودور روزولت برخاسته و فرود آمدند و با این کار قدرتنمایی کردند.

ناو هواپیمابر تئودور روزولت که با سوخت اتمی کار می‌کند در راس یک ناوگروه آمریکایی قرار دارد که به گفته ارتش آمریکا مشغول انجام آموزش‌های متداول در این دریای استراتژیک است؛ دریایی که چین ادعای مالکیت بر کل آن را دارد.

اما آمریکا تنها کشوری نیست که در این راه آبی استراتژیک گشت‌زنی‌های دریایی انجام می‌دهد. در دریای چین جنوبی، چین، ژاپن و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرق آسیا مشغول انجام گشت‌زنی‌های دریایی هستند و احتمالا باعث افزایش تنش‌ها و ایجاد خطر رویارویی در این دریا می‌شوند.

آدمیرال استیو کولر، فرمانده این ناوگروه گفت: ما کشتی‌های چینی را در اطرافمان مشاهده کرده‌ایم. آنها یکی از نیروهای دریایی هستند که در دریای چین جنوبی عملیات انجام می‌دهند اما باید بگویم که در جریان رویارویی با کشتی‌هایی که در این راه آبی دیدیم شاهد هیچ چیز از آنها جز فعالیت حرفه‌ای نبودیم.

نیروهای دریایی در غرب اقیانوس آرام از جمله چین و ۹ کشور جنوب شرق آسیا در حال بررسی و تعیین آیین‌نامه‌ای برای رویارویی‌های غیرمنتظره در دریا برای اجتناب از درگیری هستند.

حضور ناو هواپیمابر تئودور روزولت در دریای چین جنوبی پس از آن صورت می‌گیرد که چین مانورهای دریایی و هوایی گسترده‌ای را در این منطقه انجام داد؛ مانورهایی که برخی تحلیلگران آنها را به عنوان نمایش غیرمعمول حضور دریایی رو به رشد پکن توصیف کرده‌اند.

آمریکا بارها از نظامی کردن جزایر مصنوعی توسط چین انتقاد کرده و برای تاکید بر حقش برای آزادی دریانوردی در این راه آبی گشت‌زنی‌های متداول هوایی و دریایی انجام داده است.

آدمیرال کولر گفت: این دریانوردی در دریای چین جنوبی چیز جدیدی نیست. این مساله که دریانوردی ما در دریای چین جنوبی با مانورهای هوایی و دریایی چین مصادف شده امری اتفاقی و شانسی بوده است.

وی افزود: تمامی عملیات‌هایی که ما در دریای چین جنوبی و دیگر آب‌های بین‌المللی انجام می‌دهیم براساس قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد.

اگرچه واشنگتن تاکید دارد که آزاد است تا در آب‌های بین‌المللی دریانوردی کند اما چین مدت‌هاست که با عملیات‌های نظامی آمریکا در نزدیکی سواحلش مخالفت کرده است.

آدمیرال کولر گفت: قطعا چین حق دارد تا همانند ما در اطراف سواحلش مانورهایی انجام دهد اما آنها مسئول دریانوردی‌های ما و استقرار برنامه‌ریزی‌ شده‌مان نیستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.