با وجودی که دولت تصمیم خود را در مدیریت بازار ارز اعلام کرد و به اجرا درآورد اما همچنان نمایندگان مجلس دغدغه دارند و در تذکرها و نطق‌ها به ارائه راهکار و انتظارات خود می‌پردازند.

 

آنچنان که نادر قاضی‌پور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با استناد به اصل ۴۹ قانون اساسی، گفت: طبق این اصل،‌ دولت موظف است ثروت‌های ناشی از ربا، ارز، رشوه، اختلاس، سوء استفاده از موقوفات و معاملات دولتی و دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب آن دهد. در صورت معلوم نبودن صاحب باید به بیت‌المال داده شود. دولت این کار را نکرد، ما نمایندگان در اجرای این اصل طرح اعاده اموال نامشروع را نوشتیم.

نماینده ارومیه با تاکید بر لزوم برخورد با سودجویان بازار ارز گفت که دادستان باید به دادگاه، متخلفان را معرفی کرده و احکام آنها را صادر کند.

رئیس‌جمهور در تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کنید

سیدمحمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند در مجلس نیز در نطق میان دستورش گفت: از رئیس جمهور می خواهم در تیم اقتصادی خود تجدید نظر کنید با این تیم دولت به جایی نمی‌رسد تیم اقتصادی باید افزایش قیمت ارز را پیش بینی می‌کرد و آن را جلوتر مدیریت می‌کرد. مگر بانک مرکزی و آقای سیف مشغول چه کاری بودند که از این موضوع غفلت کردند.

روسای قوای مجریه و قضائیه برای بررسی تحولات بازار ارز به مجلس دعوت شوند

علی ادیانی هم در اخطاری در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با اشاره به موضوع نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت ارز، گفت: مجلس روز گذشته جلسه‌ای برای بررسی این موضوع برگزار کرد که بنده نسبت به روند تشکیل آن نقد دارم. انتظار می‌رفت بحث مهمی مثل ارز که ارکان اقتصادی و معاونت‌های مختلف و موضوع حمایت از کالای ایرانی را نشانه گرفته با دعوت از رییس‌جمهور و حداقل آقای جهانگیری مورد بررسی قرار می‌گرفت چون این حاکمیت ارزی، ارکان اقتصاد مقاومتی را مخدوش کرده است.

نماینده قائم شهر در مجلس اضافه کرد:‌ البته آقای سیف، حضور پیدا کردند ولی او فرمان‌بر است و باید از فرماندگان دعوت می‌کردیم. ما قرار است به حوزه‌های انتخابیه‌مان برگردیم و نمی‌دانیم که پاسخ مردم را به این سوال چه بدهیم که چرا قیمت دلار در بودجه سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده اما اکنون صحبت از دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است.

وی با تاکید بر اینکه بنای ما همکاری با دولت است، گفت: نمایندگان باید قانع و نه توجیه شوند. نمی‌توان قیمت ارز را به صورت دستوری ثابت نگه داشت. بهتر بود که از روسای قوای قضاییه و مجریه برای حضور در مجلس دعوت می‌شد تا گزارش می‌دادند.

نایب رییس مجلس ادامه داد: قطعا با افزایش قیمت دلار،‌ درآمدهای دولت نیز افزایش پیدا می‌کند. مجلس به این موضوع وارد می‌شود که دولت چطور می‌خواهد این هزینه‌ها را بررسی کند.با توجه به مشکلات داخلی و خارجی که داریم باید بدانیم که این مشکلات جز با وحدت ملی حل نمی‌شود. انتقادها را از یکدیگر کم کرده و دلسوزانه کار کنیم تا ان‌شاءالله از بحران خارج شویم.

جهانگیری گفت فساد اقتصادی در برخی سطوح که تصور آن را نمی‌کردیم رسوخ کرده است

محمدمهدی مفتح دیگر نماینده ای بود که در نطق میان دستور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به تلاطم بازار ارز گریزی زد و بیان کرد: با توجه به حساسیت برخی از مسائل موجود در حوزه اقتصاد تلاش می‌کنم تا بخشی از سخنان خود را به این موضوع اختصاص دهم. مشکلات اقتصادی کشور متعدد و بعضا وسیع است و به همین دلیل پرداختن به آن بسیار مهم است از این رو رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌های اخیر به این حوزه توجه داشته‌اند. با نامگذاری الگوی اقتصاد مقاومتی و تاکید بر تولید و اشتغال و در سال جاری با حمایت از کالای ایرانی برنامه عبور از این برهه حساس را ارائه فرمودند.

وی در ادامه با بیان اینکه حل مشکلات نیازمند همت بلند تمام مسئولان است، افزود: راه‌حل‌ها و موانع به نتیجه رسیدن مشکلات از اهمیت زیادی برخوردار است. فساد اقتصادی یک مصداق روشن است. معاون اول رییس‌جمهور در مراسم معرفی وزیر ارتباطات می‌گوید امروز فساد اقتصادی در برخی سطوح که تصور آن را نمی‌کردیم رسوخ کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی آورده است در اواخر دهه ۹۰ کره‌ای‌ها به این اتفاق نظر رسیدند که دستیابی به اقتصاد پایدار بدون حل فساد ناممکن است. این اجماع نقطه عطفی در سیاست‌های ضد فساد در کره است.

رئیس جمهور شرایط با‌ثباتی را در بازار ایجاد کند

سیدجواد ساداتی‌نژاد تأکید کرد: اوضاع نابسامان بازار ارز در روزهای اخیر شرایط نامطلوبی را ایجاد کرده و مردم انتظار دارند که رئیس جمهور که در زمان انتخابات با شعار مورد اعتماد قرار گرفت، امروز شرایط با‌ثباتی را ایجاد کند.

نماینده مردم کاشان در مجلس گفت: امروز شرایط نابسامان معیشت دامن‌گیر مردم شده و جامعه انتظار دارد که با اجرای برجام گشایش را در حوزه‌های اقتصادی ببینند، اما شرایط بر خلاف وعده‌های داده شده پیش رفت؛ از دولت می‌خواهم که با تجدیدنظر در سیاست‌های خود و با توجه به سیاست‌های اقتصادی و بومی راهکار خروج از رکود و رونق اقتصادی را بیاید و بداند که گفتگو با مردم همیشه اثربخش بوده است.

روحانی دست‌های پنهان عامل بی‌ثباتی در بازار ارز را بگوید

همچنین مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه به بحث شفافیت گفت: رئیس جمهور باید بگوید دست های پنهانی که وضعیت ارزی را ایجاد کردند چه کسانی بودند زیرا این شرایط در بهمن ماه سال گذشته نیز وجود داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.