پولتیکو نوشت: حمله موشکی مذکور به دنبال حمله گاز سمی مشکوک روز شنبه به آخرین ‌دژ مخالفان سوری در حومه شرقی دمشق بر می گردد. بر اساس گزارش فعابان مخالف و نجات دهندگان ‌محلی؛ در این حمله حداقل ۴۰ نفر که شامل خانواده هایی که در خانه های خود پناه گرفته بودند کشته ‌شدند.

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده است حمله موشکی به پایگاه هوایی نظامی تیفور ( ‌T۴‎‌) در ‌استان حمص منجر به تعدادی تلفات منجر شده است. پیش تر رئیس جمهور دونالد ترامپ وعده پرداخت ‌بهای گزاف این اقدام را داده بود.

کریستوفر شروود سخنگوی پنتاگون پس از حملات هوایی گزارش داد: « ‌وزارت دفاع حملات هوایی به سوریه را هدایت نکرده است» در طی سال گذشته، پس از حمله شیمیایی در ‌شهر خان شیخون در شمال سوریه که ده ها نفر کشته شدند ایالات متحده آمریکا با موشک های کروز ‌تاماهاوک حملات گسترده ای را به پایگاه هوایی سوریه ترتیب داد.

حمله گاز سمی مشکوک روز شنبه در ‌شهر محاصره شده دوما تقریبا یک سال پس از حملات موشکی آمریکا در شهر خان شیخون رخ داده است. ‌ترامپ در روز یک شنبه در واکنش به گزارش های دوما، نیروهای دولتی سوریه را به آن چه که آن را « حمله ‌بی شیمیایی بی فکر» نامیده است را مورد سرزنش قرار داد. دونالد ترامپ در مجموعه ای از توئیت، ایران و ‌روسیه را مسئول حملات شیمیایی دولت سوریه دانست. اما دولت سوریه تمام این اتهامات را انکار کرد و ‌آن را ساختگی خواند.

در اواخر یک شنبه اولین پاسخ دهندگان وارد شده به ساختمان در دوما گفتند که ‌غیرنظامیان در حالی بر روی زمین افتاده بودند که از دهان آن ها کف بیرون می آمد. سازمان دفاع مدنی ‌سوریه بیان کرند که قربانیان این حادثه به نظر می رسد که دچار خفگی شده اند. اگر چه آن ها مواد به ‌کاربرده شده در این حمله را شناسایی نکرده اند ولی سازمان دفاع مدنی سوریه که به کلاه سفید شناخته شده ‌اند و جامعه پزشکی آمریکا در سوریه و سازمان های امدادرسانی پزشکی بر این تاکید دارند بازماندگان ‌تحت درمان در بیمارستان به شدت کلر مصرف می کنند. این گزارش ها به دلیل محاصره دولت بر اطراف ‌شهر نمی تواند به طور مستقل مورد تایید قرار گیرد.

رسانه های دولتی سوریه در گزارشی پس از حمله بر ‌این تاکید کردند که گروه های شورشی جیش الاسلام موافقت کرده بودند تا شهر را تسلیم کنند و شبه نظامیان ‌آن شمال سوریه را ترک کنند. همچنین این گروه موافقت کردند که از آزادی زندانیان خود که یکی از خواسته ‌های اصلی آن ها از دولت سوریه بود دست بردارند. در مقابل دولت سوریه موافقت کرده است تا حملات ‌زمینی و هوایی گسترده ی خود را متوقف کند.

هیتام باکار یک فعال اپوزیسیون در شهر در صحبت با ‌آسوشتیدپرس از طریق واتس آپ گفت هیچ تفاوتی بین غیرنظامیان و شبه نظامیان وجود ندارد. مردم اکنون ‌در خیابان در جستجوی دوستانشان هستند که در زیرآوار هستند.

تلوزیون الاخباریه در گزارشی بر این تاکید ‌کرد که در روز یک شنبه بیش از ۱۰۰ اتوبوس وارد شهر شده اند و تا شبه نظامیان و خانواده ی ان ها را وارد ‌جرابلس کنند. جرابلس شهری است که اکنون تحت کنترل شورشیان و ترکیه است.

دونالد ترامپ در روز یک ‌شنبه در توئیتش بشار اسد را « حیوان» نامید و همچنین از ولادیمیر پوتین به دلیل حمایت از بشار اسد انتقاد ‌کرد. یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید در مورد احتمال حملات موشکی دیگر آمریکا گفت: « من چیزی را از ‌روی میز بر نمی دارم». تحولات فوق به این ترتیب شکل گرفته است که ترامپ با وجود مقاومت بسیاری از ‌مشاورانش قصد خود را از خروج نیروهای آمریکا از سوریه در ماه های آینده بیان کرده است.

سراج محمود ‌سخنگوی گروه دفاع غیرنظامی سوریه تاکنون ۴۲ مورد مرگ را ثبت کرده است اما به دلیل بوی شدیدی که از ‌آن جا رها شده است و نفس کشیدن را با مشکل روبرو کرده مانع از جستجوی بیشتر شده است.

یک بیانیه ‌مشترک توسط گروه دفاع غیرنظامی و جامعه پزشکی اعلام شده است که بیش از ۵۰۰ نفر از بچه و زن که به ‌مراکز پزشکی مراجعه کرده بودند دچار مشکل تنفسی، پوسیدن دهان و احساس سوزش در چشم هستند. این ‌علائم با در معرض گرفتن مواد شیمیایی سازگار است. در این بیانیه امده است که یک زن دچار تشنج شده ‌است که حاکی از این می باشد که وی در مرض عامل عصبی قرار گرفته است.

سازمان دیده بان حقوق بشر ‌میزان تلفات بیشتری را صادر کرد و گفت حداقل ۸۰ نفر در دوما کشته شده اند که ۴۰ نفر آن ها با خفگی ‌روبرو شده اند. محمود در یک اظهارات ویدیوی از شمال سوریه گفت: تا این لحظه هیچ کس قادر به کشف ‌نوع عامل استفاده شده نبوده است».

دولت سوریه در یک بیانیه ای که در خبرگزاری سانا منتشر شده است ‌تمام این اتهامات را رد کرد و مدعی شد تمام آن ها توسط جیش الاسلام به دلیل تلاش ناموفق آن ها برای ‌جلوگیری از پیشرفت های دولت را ساختگی دانست. در این بیانیه آمده است که «ارتش که با سرعت و ‌قاطعیت پیش می رود نیازی به استفاده از عامل شیمیایی ندارد».

آخرین حمله به دوما بعد از شکست مذاکره ‌بین جیش الاسلام و روسیه در جمعه شکل گرفت و به ۱۰ روز آرام برای ساکنان این منطقه پایان داد. روسیه ‌هر گونه مداخله در حمله را رد کرده است. یوری یوتشنکو رئیس مرکز حمیمیم در روز یکشنبه در مصاحبه ‌با خبرگزاری روسی بر این تاکید کرد روسیه آماده است تا متخصصان خود را به دوما بفرستد تا ماهیت ‌ساختگی بودن این گزارش ها را تایید کند.

دوما توسط نیروهای دولتی به مدت ۵ سال است که تحت ‌محاصره قرار گرفته است. این اولین بار یکی از مراکز اصلی مخالفت ها علیه دولت سوریه در سال ۲۰۱۱ ‌بوده است. در هفته های اخیر، نیروهای دولتی دوباره روستاها و شهرها در حومه غوطه شرقی را باز پس ‌گرفتند.

در گذشته در سال ۲۰۱۳ هنگامی که حملات شیمیایی علیه غوطه شرقی باعث شد که صدها نفر کشته ‌شوند آمریکا به شدت نیروهای دولتی سوریه را مورد انتقاد قرار داد و آن ها را به اقدام نظامی تهدید کرد اما ‌بعد عقب نشینی کرد.

خبرگزاری دولتی سوریه ( سانا) در گزارشی حمله به پایگاه هوایی نظامی تیفور ( ‌T۴‎‌) ‌در استان حمص احتمالا یک تجاوز آمریکایی دانست. با این حال، مقامات آمریکا به آسوشتیدپرس گفتند که ‌آمریکا حملات هوایی علیه سوریه را آغاز نکرده است. سانا در این گزارش گفت که این حمله با تعدادی ‌تلفات همراه بوده است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که در روز شنبه پس از یک حمله گازی سمی ‌مشکوک به حومه شرقی دمشق ( آخرین مکان مخالفان سوری در منطقه) ۴۰ نفر کشته شدند. دونالد ترامپ در روز یک شنبه بر این تاکید کرد دولت سوریه به دلیل حملات شیمیایی مشکوک بهای ‌گزافی را خواهد پرداخت. اسرائیل همچنین در سال های اخیر در داخل سوریه حملات گسترده ای را ترتیب ‌داده است. ‌

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.