برطبق اعلام قبلی، سه‌شنبه موعد مقرر برای حضور زاکربرگ در پیشگاه نمایندگان کنگره‌ی آمریکا برای توضیح درباره‌ی مشکلاتی بود که اخیرا شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک با آن دست به گریبان است. از جمله‌ی این مشکلات که سرآغاز آن‌ها از سال گذشته‌ی میلادی بوده، سواستفاده از اطلاعات شخصی کاربران توسط کمبریج آنالیتیکا بوده است.

در حالی که بسیاری از سناتورها، درباره‌ی رسوایی کمبریج آنالیتیکا در مورد نقض حریم خصوصی پرسش‌ کردند، برخی از نمایندگان که عمدتاً افراد سالخورده بودند، سؤالاتی را پرسیدند که تعجب همگان را برانگیخت.

یکی از کاربران توییتر در واکنش به پرسش‌های انجام‌شده از زاکربرگ می‌گوید:

مارک زاکربرگ الان با بدترین کابوس جوانان روبرو هست؛ کابوسِ توضیحِ چگونگی کارکرد تکنولوژی برای سالمندان!

سناتور اٌرین هچ، از زاکربرگ درباره‌ی درآمد فیسبوک پرسید. او سؤال کرد که فیسبوک چگونه می‌تواند به‌عنوان یک سرویس رایگان، به درآمدزایی برسد؟

زاکربرگ در پاسخ به پرسش، کوتاه و مستقیم اعلام کرد:

 سناتور، ما تبلیغات داریم.

با این حال، این‌گونه سؤال‌ها تنها از جانب سناتورهای سن‌بالا پرسیده نمی‌شد. برایان شاتز، سناتور ۴۵ ساله از زاکربرگ سوال عجیبی پرسید.

 سناتور شاتز: اگر من از طریق واتساپ به شخصی «ایمیل» ارسال کنم، آیا فیسبوک می‌تواند آن را مشاهده کند؟

 زاکربرگ: نه سناتور، واتساپ رمزنگاری شده و ما نمی‌توانیم هیچ‌چیزی را رصد کنیم.

سناتور شاتز: صحیح؛ اما اگر من به یک نفر در واتساپ، پیامی درباره‌ی فیلم پلنگ سیاه ارسال کنم، آیا تبلیغات مربوط به فیلم پلنگ سیاه در فیسبوک به من نشان داده خواهد شد؟

زاکربرگ: نه.

کاربران توییتر چنین اتفاقی را دست‌مایه‌ی خنده کردند و شوخی‌های زیادی را با آن انجام داده‌اند. به عقیده‌ی کاربران توییتر، این قضیه از آن جهت جالب و مضحک است که این سؤالات از جانب افرادی ارائه شده که قدرت وضع قانون درباره‌ی تکنولوژی دارند؛ در حالی که هیچ‌گونه درکی از نحوه‌ی کارکرد آن ندارند.

کاربری در توییتر با نام کاربری Dave Itzkoff، با زبان طنز سؤالی را از زاکربرگ پرسیده است:

 آقای زاکربرگ، بنده به‌تازگی مجله‌ای را گشودم که ناگهان با یک فلاپی دیسک مواجه شدم. این فلاپی دیسک به من دسترسی ۳۰ ساعته به چیزی با نام America On-line را می‌داد؛ آیا این همان فیسبوک است؟

در این جلسه، به‌جای اینکه قانون‌گذاران انرژی و توجه خود را بصورت کامل درباره‌ی رسوایی پیش‌آمده و رویکردی که از این پس، فیسبوک برای مقابله با چنین موردی در پیش می‌گیرد پرسش کنند؛ تنها به پرسش سؤالات فنی شخصی بسنده کردند.

سناتور دیگری با نام چاک گرسلی، یکی از افرادی بود که مجلس نمایندگان را با پشتیبانی محصول اشتباه گرفته بود.

او از زاکربرگ پرسید:

 آقای زاکربرگ، من یک سؤال از شما دارم. من یک تصویر از مینیون‌های زردرنگ کوچک برای نوه‌ام ارسال کردم و او به من پاسخی نداد. آیا پیغام من ارسال شده است؟ چرا او جوابی نداد. آخر آن یک تصویر خنده‌دار بود.

این پرسش باقی است که چرا به جای نمایندگانی که اکثراً درکی از تکنولوژی‌های روز ندارند، از افراد خبره در این حوزه برای پرسش‌های تخصصی استفاده نشده است؟

با این وجود، زاکربرگ یک‌ روزِ دیگر نیز در پیش دارد و پنج‌شنبه نیز باید در مجلس سنا حاضر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.