رویترز گزارش داد، این مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد این اختلاف حل شود تا مناسبات میان کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس ترمیم شده و جبهه‌ای متحد علیه ایران تشکیل شود.

یک مقام آمریکایی، لحن ترامپ در تماس تلفنی دوم آوریل (۱۳ فروردین) با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان را "قدرتمند" توصیف کرد. مشخص نیست که پاسخ ملک سلمان چه بوده است.   

عربستان، امارات، بحرین و مصر ژوئن گذشته روابط تجاری و مسافرتی خود با قطر را قطع کرده و دوحه را به حمایت از تروریسم و طرفداری از ایران متهم کردند. قطر تمامی اتهامات را رد کرده و می‌گوید هدف از این بایکوت، تجاوز به حاکمیت آن است.

مقام‌های آمریکایی مطلع همچنین گفتند: تمرکز رئیس‌جمهوری آمریکا همواره روی ایران و برنامه‌های موشکی و هسته‌ای آن بوده است که تهدیدی برای  اسرائیل محسوب می‌شود. او تاکید کرد این تنشی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها با قطر دارند هیچ معنایی ندارد.

درخواست ترامپ برای اقدام فوری با هدف پایان دادن به اختلافات بیانگر یک تغییر است. او در اوایل این بحران علنا از عربستان و امارات جانبداری کرد و تلاش‌های رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا برای میانجیگری را پیچیده کرد.  

ترامپ همچنین جمعه گذشته درباره این مناقشه با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی تلفنی گفت‌وگو کرد و سه‌شنبه در نشستی با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در کاخ سفید، گفت روابطش با قطر بسیار خوب جلو می‌رود. سخنگوی دولت آمریکا و سفارت عربستان در واشنگتن هنوز درباره این گفت‌وگوی تلفنی اظهارنظری نکردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.