مسکو به پیام‌های توییتری جنجال برانگیز دونالد ترامپ در روز چهارشنبه پاسخ داد.

 وزارت خارجۀ روسیه در پاسخ به پیشنهاد دونالد ترامپ برای پایان دادن به مسابقۀ تسلیحاتی، از واشنگتن خواست تا ابتدا تسلیحات شیمیایی خود را منهدم کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه در پیامی در فیسبوک نوشت: «یک ایدۀ فوق العاده. پیشنهادی برای نابودی سلاح‌های شیمیایی مطرح شده است؛ بهتر است از سلاح‌های آمریکایی شروع کنیم.»

او همچنین با اشاره به دیگر پیام توییتری دونالد ترامپ که در آن به موشکهای «هوشمند» اشاره و اعلام شده بود که مسکو برای حملات موشکی علیه رژیم بشار اسد آماده باشد، نوشت که موشکهای هوشمند باید به سمت تروریستها پرتاب شوند نه یک دولت مشروع که برای سالها در خاک خود مشغول مبارزه با تروریسم بین‌المللی بوده است.

زاخارووا خاطرنشان کرد که موشکهای «هوشمند» هرگونه شاهدی مبنی بر احتمال وقوع حملۀ شیمیایی را از روی زمین پاک خواهد کرد و بر این اساس افزود: شاید ایده این است که بازرسان بین‌المللی چیزی به عنوان مدرک به دست نیاورند.

پاسخ‌ طعنه‌آمیز روسیه به پیام‌های رئیس جمهوری آمریکا در حالی منتشر می‌شود که قرار بود این هفته مقامات آمریکا با متحدان جهانی خود دربارۀ دادن یک پاسخ نظامی به دولت سوریه به دلیل حملۀ شیمیایی به دوما گفتگو کنند.

روس‌ها پیش‌تر به آمریکا هشدار داده بودند که از نظر مسکو حملۀ نظامی واشنگتن به سوریه یک جنایت جنگی است و ممکن است باعث درگیریِ نظامیِ مستقیم میان دو دشمنِ پیشینِ دوران جنگ سرد شود.

بنا بر اعلام مقامات رسمی آمریکا، سه کشور ایالات متحده و فرانسه و بریتانیا در اوایل هفتۀ جاری رایزنی‌های گسترده‌ای دربارۀ شروع یک حملۀ نظامی داشته‌اند اما تا کنون هیچکدام از رهبران این سه کشور تصمیم قاطعی در این باره نگرفته‌اند.

واکنش پنتاگون در قبال پیام‌های توییتری ترامپ

پنتاگون پس از انتشار پیام توییتری دونالد ترامپ مبنی بر اینکه «روسیه! آماده باش، موشک‌های ما در راهند» حاضر نشد نه دربارۀ تصمیمات پیش‌روی واشنگتن در قبال سوریه توضیحی بدهد و نه احتمال اجرای یک عملیات نظامی در آینده.

اریک پاهون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «برای روشن شدن پیام توییتری رئیس جمهور، به کاخ سفید مراجعه کنید.» او افزود: «همانطور که رئیس جمهور در ۸ آوریل اعلام کرده است حملۀ شیمیایی رژیم سوریه غیرنظامیان بی‌گناه در شهر دومای سوریه که ۷ آوریل روی داد، وحشتناک و نیازمند پاسخ سریع جامعه بین‌الملل است.»

واکنش دولت سوریه به تهدیدات ترامپ

اگرچه ارتش سوریه به پیام‌های توییتری ترامپ واکنشی نشان نداده است اما بنا بر اعلام دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن در روز چهارشنبه، نیروهای نزدیک به دولت سوریه در حال تخلیۀ فرودگاهها و پایگاههای هوایی به دلیل احتمال آغاز حملۀ هوایی ایالات متحده آمریکا هستند.

دمشق پیش‌تر هرگونه مسئولیتی در قبال حملۀ شیمیایی شهر دوما را رد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.