گردشگران می توانند با پرداخت ۲۷۰۰ گریونا (معادل یکصد دلار) از تمام بخش های نیروگاه حتی داخل مرکز مدیریت بلوک سوم و بلوک چهارم که بر اثر انفجار نابود شده بود، بازدید کنند.

برای بازدید از نیروگاه باید از قبل درخواست رسمی داد که از طریق سایت اینترنتی این نیروگاه آسیب دیده پذیرفته می شود. 

حداقل سن بازدیدکنندگان باید ۱۸ سال باشد و گردشگران پس از بازدید به طور اجباری مورد بازبینی و کنترل سلامت قرار می گیرند و به آنها گواهی سلامت داده می شود.

براساس اعلام مسئولان این نیروگاه، امکان دارد در آینده محدوده های آزاد در این نیروگاه برای بازدید گردشگران افزایش یافته و مدت بازدید نیز تا ۳ روز افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، حادثه چرنوبیل ساعت یک و ۲۴ دقیقه بامداد ۲۶ آوریل سال ۱۹۸۶ (۱۳۶۵) رخ داد و شعله‌ای رنگین کمان به بلندای ۱۰۰۰ متری آسمان اوکراین را نورانی کرد که حتی سبب فوران ابرهای اتمی به جو شد.

اکنون نیز مناطق نزدیک نیروگاه چرنوبیل پس از گذشت ۳۰ سال به دلیل وجود ماندگاری آلودگی شدید پرتوی و رادیو اکتیوی برای ۲۰ هزار سال و مناطق پیرامونی هم حداقل برای سه هزار سال غیرقابل سکونت تشخیص داده شده است.

انفجار در راکتور شماره چهار نیروگاه هسته ای چرنوبیل شمار زیادی کشته و مصدوم برجای گذاشت، صدها هزار نفر را از خانه و کاشانه خود کوچاند و یک منطقه بزرگ با پیشرفته ترین تاسیسات و یک شهر با امکانات رفاهی ویژه کارکنان این نیروگاه نیز غیرقابل استفاده شد.

این واقعه با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار پرخرج ترین حادثه تاریخ بشمار می‌رود و اقدام های گسترده ای برای تامین ایمنی راکتور منفجر شده نیروگاه انجام گرفت که مهمترین آن احداث طاق پوششی فولادی بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.