تاجیک در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه ترامپ از روز گذشته تا کنون چند بار حرف خود را درباره سوریه عوض کرده، احتمال جنگ در سوریه را چقدر می دانید؟»  گفت: اگر ترامپ حرف خود را عوض نمی‌کرد باید تعجب می کردیم. ترامپ حرفی زده و در آن مانده است. تناقض گویی های او این موضوع را نشان می دهد؛ روزی می خواهد سعودی ها را تلکه کند و روز دیگر می گوید می خواهیم حمله کنیم.

او ادامه داد: در مجموع فکرمی کنم چیزی بیش از چند موشک به پایگاه های نظامی یا بعضی از مراکز صنعتی که بعدا اعلام می کنند مراکز تولید مواد شیمیایی سوریه بوده، شلیک نخواهد شد. برخی تحلیلگران نظرشان این است که حجم حملات وسیع خواهد بود ولی من فکر می کنم در حال حاضر، آمریکا ظرفیت عملیات وسیع ندارد.

تاجیک ادامه داد: مشکلات داخلی، مسائل این کشور با روسیه و تحقیقاتی که در مورد ترامپ در جریان است، و به طور کلی مجموع شرایط داخلی آمریکا، به گونه ای نیست که این کشور بخواهد حمله وسیعی را انجام دهد.

سفیر پیشین ایران در اردن افزد: از طرف دیگر، پوتین با مدودف فرق می‌کند. آمریکایی ها در زمان اوباما و مدودف مصوبه ضعیفی را از شورای امنیت گرفتند و با همان مصوبه لیبی را نابود کردند.  در حال حاضر روس ها نمی خواهند چنین کلاهی سرشان برود و به نظر نمی رسد پوتین هم بخواهد کوتاه بیاید.

او ادامه داد: در مجموع احساس می شود دو طرف سعی دارند ماجرا را کنترل کنند. صحبت های دیشب پوتین نرم بود و بر خلاف سفیرشان در لبنان خشن صحبت نکرده بود. ترامپ هم مدام نظر خود را عوض می کند و می گوید به طور مثال منتظر طرح پنتاگون است. در مجموع بعید می دانم آمریکا از جهت داخلی و امنیت رژیم صهیونیستی حاضر نیست اقدامی انجام دهد که پس از آن نتواند آینده سوریه را کنترل کند.

تاجیک درباره سیاست ایران در اوضاع کنونی سوریه نیز گفت: سیاست ایران تا این لحظه، معقول و خوب بوده است. بحث اصلی سوریه است؛ ما نباید خودمان را با آمریکا خیلی سرشاخ بکنیم.

او ادامه داد: ترامپ علاوه بر مسائل  داخلی دغدغه هایی دارد که بیشتر به نیروهای آمریکا در شرق سوریه بازمی‌گردد؛ یعنی پایگاه هایی را که در مرز بین سوریه و عراق دارد و برآورد می شود  ۲ تا ۳ هزار نیرو در آنجا حضور دارند. آمریکا کاری نمی کند که این نیروها را در معرض خطر قرار دهد؛ فرقی هم نمی کند که این خطر از طرف عملیات مقاوت، ایران یا روسیه باشد.

تاجیک درباره احتمال درگیر شدن ایران در جنگ احتمالی گفت: در روزهای اخیر تحرکات به ویژه تحرکات هوایی در اطراف «تنف» زیاد شده و حتی گفته می شود اگر آمریکایی ها بخواهند عملیات وسیعی انجام دهند، احتمالا نیروهای خود را از این منطقه هلی برد کنند ولی در مجموع به نظر نمی آید اولا آنها به این سمت و سو بروند و دوم اینکه قضیه این قدر خشن شود که ما هم نیاز به مداخله داشته باشیم. ضمن اینکه ایران هم به اندازه کافی ابزار و اهرم، چه از نظر سیاسی و چه عملیاتی، و چه در منطقه و چه خارج از آن در اختیار دارد و همه اینها در معادلات مقامات آمریکایی و به ویژه  مقامات نظامی این کشور مورد محاسبه قرار می گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.