سیدعباس صالحی در نشستی با دست‌اندرکاران سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد اظهار کرد: با وجود جدایی نه چندان دور جشنواره جهانی فیلم فجر در مقایسه با سایر جشنواره‌ها کاری که در جشنواره رخ می‌دهد بسیار ستودنی است. این جشنواره در سطح اقداماتی که در بخش بین‌المللی انجام می‌دهد تمایزهایی با سایر جشنواره‌های بین المللی دارد.

او ادامه داد: یکی از وجوه تمایز این جشنواره تمهیدات برگزاری آن در طول سال است و در طول یک یا چند ماه انجام نمی شود. جشنواره جهانی فیلم فجر در این مدت کوتاه توانسته در تعداد میهمان و کشورهای موثر اقدامات خوبی انجام دهد و این خود یک موضوع مهم و موثر است. متاسفانه در فضای بین المللی کشور ما کار مشترکی  به این معنا که یک کار مشترک بین دو کشور یا حتی چند کشور رخ دهد، انجام نمی‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: وقتی یک فرد یا گروهی کار خود را عرضه کند ولی اتفاقی بین طرفین رخ ندهد در اصل این کار را نمی‌توان با عنوان یک کار بین المللی نام گذاری کرد، اما درجشنواره جهانی فیلم فجر دانشجویان مشترک، داوران مشترک و کار مشترک در حال  فعالیت هستند و این همان عنصر بین‌المللی بودن است. رسیدن به نتایج مشترک در کارهای بین المللی امری مهم است و در واقع پایان یک جشنواره بین المللی باید سرآغاز کارهای بین المللی دیگر باشد.

او با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر با یک نقشه جامع در حال رسیدن به این معیار است، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند به ما یک مدل بدهد، به همین منظور هم در سطح کشور و هم در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توان از تجارب بهتر استفاده کرد، ما اگر نخواهیم در قفس خود زندگی کنیم باید یاد بگیریم چگونه کار بین المللی کنیم و در این یاد گرفتن و یاد دادن زیست جهانی خود را باید پیدا کنیم.

صالحی تصریح کرد: اینکه چگونه می‌توانیم دیپلماسی خود را با یک نقشه راه در این جشنواره مطرح کنیم امری مهم است. ما نیاز به گفت‌وگوهای بیشتری با کسانی داریم که در جشنواره جهانی فیلم فجر تاثیرگذار هستند. در وضعیتی که در حوزه بازار محصولات فرهنگی خودمان داریم، این جشنواره می‌تواند میزان قابل توجهی را در بازار ما به حرکت درآورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: از طریق جشنواره جهانی فیلم فجر می توانیم به فضای تولید ملی خود کمک کنیم، اینکه ما چگونه می‌توانیم از طریق فضای جشنواره جهانی فیلم فجر موضوعات و فضای داخلی کشور را تبادل کنیم تا در این فضا جشنواره ما هم جای خود را پیدا کند، حائز اهمیت است.

صالحی گفت: گاهی اوقات دچار خلاء موضوعات و غلبه برخی ژانرها بر سایر ژانرها می‌شویم و جشنواره جهانی فرصتی است که این پدیده را دچار بازدارندگی کند، اینکه چگونه جشنواره جهانی فیلم فجر برای پویا کردن سینمای خود ما کمک می‌کند نیز موضوعی است که می‌توان بر آن تامل کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در گذشته در حوزه شعر توانسته ایم به جهان نفوذ کنیم و امروز سینما می تواند ابزار نفوذ فرهنگی ایران به جهان باشد، بنابراین جشنواره جهانی فیلم فجر می‌تواند به ایران، فرهنگ، هنر و سینمای ما کمک کند

در این دوره سختگیری‌های بیشتری داشتیم

در ادامه این نشست رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه در این دوره سخت گیری های بیشتری را داشته‌ایم اظهار کرد: در این دوره چندین فیلم برای اولین بار نمایش داده خواهد شد و سایر فیلم ها نیز یا در کشور خود تولید کننده نمایش داده نشده  است یا برخی فیلم‌ها تنها در کشور تولیدکننده به نمایش درآمده است.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: از آنجایی که ما سخت گیری برای حضور فیلم سازان در این جشنواره داریم خیلی از فیلم سازان از حضور فیلم خود در سایر جشنواره‌ها منصرف شدند تا فیلم آنها برای اولین بار در جشنواره ما رونمایی شود.

میرکریمی یادآور شد: خوشبختانه امروز اعتبار خوبی در جشنواره‌های جهانی پیدا کرده‌ایم. در نقطه خوبی از دنیا قرار داریم که می‌توانیم از آن به عنوان بعد اقتصادی استفاده کنیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: تمام کشورهای جهان می‌توانند قراردادهای بین المللی و جلسات خود را در یک سفر کوتاه و کم‌هزینه در این جشنواره انجام دهند و همین امر می‌تواند کمک کند تا ما در آینده به عنوان یک واسطه در قراردادهای جهانی فیلم‌ها باشیم.

میرکریمی خاطرنشان کرد: برای اولین بار تلاش کردیم براساس انضباط مالی حرکت کنیم، در اصل سعی کردیم که هر بخش را پیش از جشنواره هزینه‌بندی کنیم و در همین میان صرفه جویی را در نظر بگیریم و این امر به ما کمک می کرد.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه این جشنواره می‌تواند نشاط اجتماعی ایجاد کند، تصریح کرد: در این جشنواره با دعوت میهمانان خارجی بسیار نخبه توانستیم بسیاری از جوانان را به سوی فیلم دعوت کنیم و خیلی از جوانان برای ثبت نام کلاس‌های نخبگان جهان افدام کنند.

میرکریمی در پایان اظهار کرد: باید در تک تک شهرستان‌ها جشنواره داشته باشیم و از این رو می‌توانیم با ایجاد جشنواره‌های مختلف نشاط اجتماعی را در کشور فراهم کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.