دولت سوئد روز پنج‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحده ارائه کرده که خواهان اعزام یک کمیته حقیقت‌یاب به سوریه برای تحقیق درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور است.

خبرگزاری «رویترز» که به متن این پیش‌نویس دست یافته، نوشته است که این متن از اعضای شورای امنیت می‌خواهد تیمی از بازرسان به سوریه اعزام شوند تا «یکبار برای همیشه مسائل باقی‌مانده درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی» را مورد بررسی قرار داده و حل کنند.

این پیش‌نویس دو روز پس از آن ارائه می‌شود که یک پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا و دو پیش‌نویس پیشنهادی روسیه که همگی با موضوع اعزام بازرس به سوریه بودند، به دلیل اختلاف میان واشنگتن و مسکو در شورای امنیت رد شدند.

شنبه شب همانطور که وزارت دفاع روسیه از هفته‌ها پیش پیش‌بینی کرده بود، معارضین مستقر در شهر در آستانه آزادسازی «دوما» ناگهان اعلام کردند که یکی از محلات این شهر مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است.

همانطور که انتظار می‌رفت، کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه و انگلستان پیش از هرگونه تحقیق درباره این حادثه دولت سوریه را به دست داشتن در این حمله متهم و تهدید کرده‌اند که ممکن است به زودی علیه دمشق دست به اقدام نظامی بزنند.

دولت سوریه با رد ادعای کشورهای غربی، تأکید کرده که حادثه دوما بهانه‌ای برای آغاز اقدام نظامی علیه دولت سوریه و حمایت مستقیم از تروریست‌هاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.