کابینه دولت انگلیس روز پنجشنبه با درخواست نخست‌وزیر «ترزا می» برای همراهی آمریکا و فرانسه در اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه موافقت کرد. 

پیشتر منابع خبری گزارش داده بودند «ترزا می» روز پنجشنبه با اعضای کابینه برای کسب مجوز اقدام نظامی در سوریه تشکیل جلسه می‌دهد. 

روزنامه تلگراف هم بامداد پنجشنبه گزارش داد «می» دستور حرکت زیردریایی‌های این کشور تا محدوده عملیاتی جهت حمله موشکی به سوریه را صادر کرده است. 

مطابق این گزارش حمله به سوریه ممکن است از پنجشنبه شب به بعد آغاز شود. «می» چهارشنبه اعلام کرد کشورش آماده است حتی بدون مجوز پارلمان به عملیات نظامی آمریکا علیه سوریه بپیوندد. 

منابع خبری در روزهای گذشته از تحرکات دولت آمریکا برای اقدام نظامی در سوریه به بهانه این حمله شیمیایی خبر داده‌اند. در تازه‌ترین تحول، شبکه خبری العربیه ساعاتی پیش گزارش داد ترامپ امشب درباره اقدام نظامی در سوریه تصمیم خواهد گرفت. 

در همین حال، مجله «لوفیگارو» گزارش داده فرماندهان نظامی ارتش فرانسه گزینه‌های ممکن برای اقدام نظامی علیه سوریه را آماده ارائه به «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور این کشور کرده‌اند. 

بهانه کشورهای غربی برای اقدام نظامی در سوریه یک حمله شیمیایی است که ادعا می‌شود شنبه شب ۱۸ فروردین‌ماه (۷ اوریل) در منطقه «دوما» در غوطه شرقی به وقوع پیوسته است. 

با آنکه منابع مستقل می‌گویند هنوز قادر به تأیید گزارش‌های رسانه‌‌ای درباره حمله در «دوما» نیستند کشورهای غربی دولت سوریه را به انجام این حمله متهم کرده‌اند. 

ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که نیروهای ارتش سوریه در زمان وقوع حمله ادعایی در حال پیشروی در شهر «دوما» بودند و به گفته کارشناسان، نیازی به اقدامات تحریک‌آمیز برای پیشبرد برنامه‌هایشان نداشته‌اند. 

سوریه و روسیه ادعاهای مطرح شده درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرده‌اند و ایران درباره بهانه قرار دادن آن برای اقدام در سوریه هشدار داده است. 

سفیر روسیه در لبنان روز چهارشنبه به واشنگتن هشدار داد تمام موشک‌هایی که به سمت سوریه شلیک شوند، سرنگون و مبدأ شلیک نیز هدف قرار داده خواهد شد.

ترامپ در پاسخ در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «روسیه ادعا کرده که هر موشکی و تمام موشک‌هایی که به سمت سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند. آماده باش روسیه، چراکه آن‌ها (موشک‌ها) دارند می‌آیند؛ زیبا، جدید و هوشمند.!»

ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می‌شوند که دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.