مایک پامپئو، مدیر فعلی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا که برای بر عهده گرفتن وزارت امور خارجه این کشور انتخاب شده، از تنش‌ میان مسکو و واشنگتن بر سر "رفتار بد" روسیه انتقاد کرد و گفت، از تحریم‌های بیشتر علیه روسیه حمایت خواهد کرد.

پامپئو به کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هنوز این پیام را به درستی دریافت نکرده است.

وی افزود، اقدامات روسیه در خصوص اوکراین و سایر کشورها باید محدود شود و باید مطمئن شویم که پوتین در دستیابی به چیزی که آن را هدف نهایی خود می‌داند، موفق نخواهد شد.

منتقدان از جمله برخی از مقامات حزب جمهوری‌خواه، از دونالد ترامپ به خاطر موضع نرمش در خصوص ولادیمیر پوتین، رییس جمهو روسیه انتقاد کرده‌اند. ترامپ این ادعا را تکذیب کرده و همچنین در خصوص حمایت‌های اخیر روسیه از بشار اسد، رییس جمهور سوریه موضعی به شدت انتقادی داشته است اما درباره روابط بهتر با پوتین نیز ابراز تمایل کرده است.

پامپئو همچنین بازرسی رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا از خود را تایید اما از بیان جزییات آن خودداری کرد.

ترامپ طی نخستین سال ریاست جمهوری خود با مایک پامپئو روابط گرمی داشته و معتقد است که در مقایسه با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه برکنار شده آمریکا، با پامپئو هم‌نظرتر است.

درباره استقلال عمل و عدم وابستگی به ترامپ، بارها از پامپئو سوال شده است.

در پی این اظهارات، پامپئو متعهد شد که در سمت جدید خود عملکردی مستقل داشته باشد و در این باره گفت، در زمان ریاست سیا نیز می‌توانست از ترامپ پیروی کند.

او همچنین متعهد شد که وزارت امور خارجه را که با ترک دیپلمات‌های ارشد روبه‌رو بوده، بازسازی کند.

پامپئو اظهار کرد، در سمت جدید خود برای پر کردن پست‌های خالی سریعا اقدام خواهد کرد و متعهد شد که بودجه اختصاص داده شده به وزارت امور خارجه را برای پیشبرد برنامه‌های آن صرف کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.