چند سال پیش بود که برای نخستین بار، اخباری درباره کشت دادن گوشت مصنوعی در آزمایشگاه‌ها به گوش رسید. این گوشت‌ها مانند گوشت قرمز بودند و رنگ و طعمی مشابه باریشه‌های گیاهی ارائه می‌کردند. این طرح برای مدت‌ها بدون هیچ فعالیت میدانی باقی ماند و شرکت عرضه‌کننده این طرح یعنی ایمپاسیبل‌فودز، در سایه قرار داشت.

اما دیروز خبری منتشر شد که نشان می‌داد این شرکت در سایه، فعالیت‌های سازنده‌ای را طی این سال‌ها پیگیری می‌کرده است. از قرار معلوم، برند وایت‌کسل (white castle) که یکی از سه برند مشهور عرضه همبرگر در جهان به حساب می‌آید، با ایمپاسیبل‌فودز (impossible foods) قراردادی جهت بهره‌گیری از گوشت‌های غیرحیوانی این شرکت امضا کرده است.

به‌این‌ترتیب به‌زودی شاهد عرضه نخستین همبرگرهای ساخته‌شده با گوشت‌های گیاهی خواهیم بود. این همبرگرها دارای نان‌های مربعی‌شکل هستند و ابعادی کوچک دارند. البته قیمت آن‌ها برای هر ساندویچ برابر ۱٫۹۹ دلار خواهد بود ولی با توجه به منحصربه‌فرد بودن آن، می‌توان انتظار استقبال اولیه بسیار بالایی را از این محصول داشت.

اما چرا این محصول مهم است؟ این نخستین عرضه عمومی گوشت مصنوعی است. این امر موجب می‌شود که در صورت موفقیت این طرح، شاهد استفاده از آن در سایر مراکز نیز باشیم ولی درصورتی‌که کاربران آن را پس بزنند، ممکن است شاهد شکست کلی این پروژه باشیم و به دنبال آن، دیگر شرکت‌ها هم پروژه‌های توسعه این نوع گوشت را متوقف کنند.

در صورت موفقیت این طرح می‌توان انتظار پیشرفت‌های زیست‌محیطی بسیار زیادی را داشت. یکی از دلایل اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان، آروغ گاوهاست. معده گاوها حجم بسیار زیادی از گاز متان را تولید می‌کند که اثر گلخانه‌ای آن ۲۰برابر کربن‌دی‌اکسید است. با استفاده از این گوشت آزمایشگاهی می‌توان نیاز صنایع غذایی را برای پروار و کشتار گاو به‌شدت کاهش داد و درنتیجه به محیط‌زیست نیز کمک کرد.

از سوی دیگر گیاهخواران نیز می‌توانند با استفاده از این نوع غذا به سراغ همبرگر بروند و دیگر نگران کشتار یک حیوان به خاطر تأمین غذاهایشان نباشند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.