کارشناسان امنیتی اتفاق نظر دارند که تمامی جنگ هایی که آمریکا در طول دو دهه اخیر در خاورمیانه به راه انداخته، اروپا فقط تبعات انسانی و امنیتی آن را متحمل شده و سود اقتصادی آن به طور کامل به جیب واشنگتن سرازیر شده است.

جنگ سال ۱۹۹۱ علیه عراق و تحریم های اقتصادی ۱۳ ساله متعاقب آن، حمله نظامی آمریکا به عراق در ۲۰۰۳ و اشغال ۸ ساله این کشور، نه تنها سود اقتصادی چندانی برای اروپا نداشته بلکه، اروپا ملجاء و پناهگاه هزاران آواره عراقی بوده است.

تعداد آوارگان عراق در نتیجه جنگ های مذهبی ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ - با وجود حضور نظامی امریکا در این کشور - به سه میلیون رسید که بخشی در داخل کشور و عده ای نیز به خارج از مرزهای عراق آواره شدند.

در حمله داعش در ۲۰۱۴ که حاصل سیاست های امریکا و متحدانش در منطقه بوده، آمار آوارگان عراق به بالغ بر ۴ میلیون نفر رسید که بسیاری برای فرار از وضع موجود، خود را به آب و آتش زدند تا به اروپا برسند.

جنگ ۴ ساله داخلی سوریه که از ۲۰۱۱ با حمایت آمریکا و متحدانش آغاز شد، باعث آوارگی ۷ میلیون شهروند سوری شد که حتی &#۳۹;ولادیمیر پوتین&#۳۹; رییس جمهور روسیه دو سال قبل در مجع عمومی سازمان ملل از آن به عنوان موج جدید مهاجرت بشری در دنیا یاد کرد که به گفته وی، &#۳۹;ممکن است شکل جوامع بشری را تغییر دهد.&#۳۹;

روی صحبت پوتین با جوامع اروپایی بود که در نتیجه این مهاجرت های مکرر بشری از خاورمیانه به سمت اروپا، ممکن است در آینده بافت جمعیتی اروپا در نتیجه آن دستخوش تغییر جمعیتی شود.

اضافه کردن موج های بشری که از کشورهای آشوب زده آفریقا از جمله مصر، لیبی، صومالی، کنگو، اریتره، نیجریه و جنوب سودان اتفاق می افتد نشان می دهد که تا چه اندازه این موج مهاجرت ها می تواند برای اروپا خطرناک بوده و در آینده چهره اروپا را تغییر دهد.

موج آوارگی سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ناشی از جنگ داخلی سوریه و اضافه شدن آوارگان عراقی و افغانی به آنها – که هر دو کشور از تبعات اشغال آمریکا هستند- اتحادیه اروپا را در خصوص نحوه برخورد با این پدیده تا آستانه فروپاشی برد و گفته می شود که جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا یکی از عوارض این پدیده بوده است.

آمریکا به دلیل دور بودن فاصله اش از کشورهای منطقه، با به راه انداختن کانون های آتش، از تبعات این مهاجرت های بشری در امان مانده و این اروپا است که از آن بیشترین آسیب را می بیند و به نظر می رسد اروپا تازه به این حقیقت پی برده است.

تهدیدهای تنش آفرین تازه آمریکا به بهانه خروج از برجام یکی از مثال هایی است که به اعتقاد کارشناسان، عدم دنباله روی اروپا را از سیاست های واشنگتن به نمایش گذاشته است.

واشنگتن که تاکنون نتوانسته است، اروپا را در قضیه برجام با خود همراه کند، اکنون با بهانه قرار دادن سلاح شیمیایی در سوریه، تهدید به حمله نظامی علیه سوریه و جنگ افروزی تازه در خاورمیانه کرده است.

گرچه برخی کشورهای اروپایی مانند انگلیس و فرانسه به ظاهر با این رویکرد واشنگتن همراه شده اند، اما گزارش ها حاکیست که هیچ یک از انها تمایلی به وقوع جنگ جدید در خاورمیانه ندارند، زیرا از قبل از انعکاس تبعات انسانی این جنگ، بر کشورهایشان، نگران هستند.

جنگ جدید در خاورمیانه به باور همه کارشناسان، به معنی وقوع یک موج مهاجرت کم سابقه به سمت اروپا است که هیچ کشور و دولتی نخواهد توانست جلوی آن را بگیرد است، و به تبع برای اروپا این موج تازه مهاجرت، به مفهوم زنگ خطر پایان آرامش در قاره پیر است.

برای همین کارشناسان هشدار می دهند و امیدوارند که اروپا این بار دیگر به سادگی از سیاست های آتش افروز آمریکا دنباله روی نکند بلکه آنها این بار درصدد وارونه کردن سیاست باج خواهی ترامپ علیه خود وی برآیند.

به نظر می رسد دست کم در حوزه اقتصاد این اتفاق افتاده است و اروپایی ها نیز به شیوه ترامپ، با متحد ثروتمند آمریکا یعنی عربستان سعودی بگونه ای تعامل می کنند که نشان می دهد نمی خواهند این گاو شیرده سعودی فقط در اختیار ترامپ باشد آنها هم یاد گرفته اند چگونه این گاو شیرده را بدوشند!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.