در این تجمع اعتراضی که از سوی کارزار ائتلاف «توقف جنگ» و حمایت دیگر نهادهای حقوق بشر برگزار شد شرکت‌کنندگان با دست داشتن شعارنوشته‌هایی در محکومیت دخالت نظامی در سوریه، شعارهایی علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا و انگلیس سر دادند.

&#۳۹;ترزا می شرمت باد&#۳۹;، &#۳۹;دست از سوریه بردارید&#۳۹; و &#۳۹;سوریه را بمباران نکنید&#۳۹; از جمله شعارهایی بود که تظاهرکنندگان سر دادند.

همچنین فعالان مدنی و ضد جنگ نیز در مخالفت با حمله نظامی به سوریه سخنانی بیان کردند.

سخنرانان خواهان درک وخامت و حساسیت اوضاع از سوی دولت انگلیس بوده و از پیام رئیس‌جمهوری آمریکا به روسیه که در آن به‌ صراحت گفته ‌شده برای حمله موشکی «آماده‌باش»، به‌شدت ابراز نگرانی کردند.

در این تجمع طوماری در اعتراض به سیاست‌های جنگ‌طلبانه «ترزا می» نخست وزیر انگلیس به دفتر وی تسلیم شد. این نامه توسط اتحادیه‌های کارگری، شماری از نمایندگان مجلس و شرکت‌کنندگان در این تجمع امضاشده است.

در بیانیه ائتلاف ضد جنگ آمده است: &#۳۹;بمباران بیشتر باعث تداوم رنج مردم و طولانی‌تر شدن جنگ شده و ممکن است موجب درگیری مستقیم با روسیه شود.&#۳۹; این بیانیه می افزاید، تنها راه‌حل سوریه، پایان دخالت‌های نظامی خارجی، برقراری آتش‌بس از سوی تمام طرف‌ها و رسیدن به راه‌حل سیاسی است.

اعضای کابینه انگلیس روز پنجشنبه در جلسه‌ای فوق‌العاده، با لزوم دخالت نظامی در سوریه به‌ منظور آنچه &#۳۹;مهار استفاده مجدد از سلاح‌های شیمیایی&#۳۹; خوانده‌اند، موافقت کردند. در این نشست که دو ساعت به طول انجامید اعلام شد که دولت بشار اسد &#۳۹;به‌احتمال ‌زیاد&#۳۹; مسئول حمله شیمیایی به منطقه دوما بوده است.

نخست‌ وزیر انگلیس متعاقباً در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تصمیم این کشور در مشارکت در حمله نظامی به سوریه گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگو، دو طرف توافق کردند که اقدامات بازدارندگی در مورد حملات شیمیایی احتمالی سوریه در آینده مساله ای حیاتی است.

ترامپ و می همچنین توافق کردند که به همکاری نزدیک برای «واکنش بین‌المللی» به آنچه استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در سوریه عنوان شد، ادامه دهند.

منابع آگاه گفته‌اند نخست‌وزیر انگلیس برای اقدام نظامی به دنبال جلب موافقت پارلمان نخواهد بود. با این حال احزاب مخالف و برخی نمایندگان حزب حاکم خواستار تصویب پارلمان قبل از هرگونه اقدام نظامی شده اند.

رهبر حزب کارگر، «جرمی کوربین» گفته است: &#۳۹;بمباران و کشتار و جنگ بیشتر، باعث حفظ جان انسان ها نخواهد شد. جان های بیشتری را خواهد گرفت و دامنه جنگ را به مناطق دیگر گسترش خواهد داد.&#۳۹;

او همچنین دولت انگلیس را متهم به پیروی از سیاست‌های جنگ‌طلبانه واشنگتن کرد و افزود که طرح حمله نظامی علیه سوریه بایستی به تائید پارلمان برسد.

تروریست های ضد سوری مدعی شده اند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (۱۸ فروردین ماه)، هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت که در جریان آن ۷۵ تن کشته و دهها تن مصدوم شدند.

این در حالی است که دولت سوریه، هر گونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانسته است.

همزمان «سرگی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد که روسیه مدارک &#۳۹;غیر قابل تردید&#۳۹; در اختیار دارد که حمله شیمیایی در دوما توسط سروریس مخفی یک کشور غربی صحنه سازی شده است که که می خواهد در ردیف نخست روس ستیزی در جهان قرار داشته باشد.

لاوروف بر لزوم تحقیقات بین المللی برای حل مسائل در مورد حادثه شهر دوما تاکید کرد و اظهار داشت: تحت فشار روسیه و دولت سوریه، سازمان منع تسلیحات شیمیایی گروهی از کارشناسان خود را برای انجام تحقیقات به شهر دوما اعزام کرده است.

ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز انگلیس را طراح این حادثه خوانده و گفته است: کلاه سفیدها (مخالفان اسد) با فشار لندن مجبور به چنین کاری شدند.

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر مردم انگلیس موافق با مشارکت نظامی کشورشان در حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه سوریه نیستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.