قدرت‌های بزرگ اتحادیه اروپا در جلب حمایت سایر کشورهای این قاره برای تحریم ایران به بهانه فعالیت‌های ادعایی ایران در سوریه ناکام مانده‌اند. 

وبگاه خبری پالیتیکو با گزارش این خبر افزود هدف از این تحریم‌ها تا حدی مجاب کردن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ماندن در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) بود. 

مطابق این گزارش، دیپلمات‌های انگلیس، آلمان و فرانسه، به عنوان کشورهای اروپایی طرف برجام از چند هفته پیش برای اعمال این تحریم‌ها که نیازمند موافقت تمامی اعضای اتحادیه اروپا است لابی کرده‌‌اند. چندین کشور از جمله اتریش، قبرس، مصر، ایتالیا، اسپانیا و سوئد با این تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند. 

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند تلاش برای ایجاد اجماع جهت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ادامه خواهد داشت و هنوز این احتمال وجود دارد که قبل از ضرب‌الاجل برجامی ترامپ (12 می، برابر با 22 اردیبهشت) اجماع حاصل شود. 

مقام‌های اروپایی می‌گویند پاریس، برلین و لندن فهرستی شامل 15 فرد و سازمان تهیه کرده و خواستار تحریم آنها به بهانه فعالیت‌های ایران در سوریه شده‌اند. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است در هفته‌های آینده در کاخ سفید با ترامپ دیدار کنند. پولیتیکو نوشته آنها موفقیت کشورهای اروپایی در اعمال تحریم علیه ایران را به عنوان برگی می‌دانند که می‌تواند به آنها برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام کمک کند. 

کشورهایی که مخالف پیشنهاد سه کشور اروپایی هستند گفته‌اند شواهدی وجود ندارد که نشان دهد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد خواهد کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.