این روزنامه آمریکایی در ادامه آورده است: ترامپ در جلسات با جیمز متیس وزیر دفاع، به طور مداوم خواستار حمله ای شده که نه تنها نظام سوریه را تنیبه کند بلکه باعث هزینه ای برای روسیه و ایران شود.

متیس در مقابل فشارهای ترامپ مقاومت کرده است و از اینکه دولت استراتژی گسترده تری در سوریه ندارد و حملات نظامی می تواند باعث درگیری خطرناک با روسیه و ایران شود، نگران است.

در طول دو سال گذشته، پنتاگون دو فرصت برای حمله به سوریه در تلافی حملات ادعایی موشکی داشته است، اما هربار متیس آن ها را متوقف کرده است.

ارتش روز پنجشنبه فرصتی برنامه ریزی شده برای حمله داشت اما متیس به خاطر این نگرانی که هر چیزی جز یک حمله نمایشی ممکن است خطر درگیری گسترده تر با روس ها را داشته باشد، لغو کرده است.

سوریه بعنوان میدان نبردی پیچیده با حضور نیروهای خارجی و شبه نظامیان متفاوت، دشوارترین آزمون ترامپ به عنوان فرمانده کل قوای مسلح به حساب می آید. یکسال پیش، او دستور حمله موشکی به یک فرودگاه نظامی در سوریه را داد، حمله ای که به تنهایی توسط واشنگتن صورت گرفت.

اما این بار، ترامپ در حال به راه اندازی ائتلافی بین المللی که حاضر به شرکت در این عملیات نظامی اند، است. سناریویی که مسئولان و کارشناسان گفته اند نیازمند حرکاتی منظم است. او همچنین با متیس مواجه است که نسبت به چنین واکنشی از سوی آمریکا بدبیین است.

منابع می گویند ترامپ به شدت درگیر مسئله سوریه است و از بسیاری نیروهایش در این مورد سئوال می کند، حتی اعضای تیم حقوقی اش که از او در ماجرای ارتباطش با روس ها دفاع می کنند.

کسی که این روزها در کنار ترامپ در حمایت از اقدام نظامی ایستاده، جان بولتون مشاور جدید شورای امنیت ملی است. بولتون ظاهرا طرفدار حمله ای مخرب به سوریه است، حمله ای که برخی از اجزای نظام بشار اسد و زیر ساخت ملی سوریه را فلج کند.

این نخستین بار است که جیمز متیس، رکس تیلرسون وزیر خارجه برکنار شده را در کنار خود و در حمایت از مواضعش ندارد.

این بار به به نظر می رسد متیس تنها صدای مخالف در جلسات امنیتی است و بولتون، جان سالیوان جانشین وزیر خارجه و نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل همگی حامی حمله نظامی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.