روزنامه رای الیوم نوشت، سعد الحریری، نخست وزیر لبنان روز جمعه در حالیکه بیش از چند هفته تا انتخابات پارلمانی این کشور باقی نمانده است در  اولین سفر در نوع خود به جنوب این کشور وارد شد.

وی طی سخنرانی در شهرک شبعا در جنوب لبنان با بیان اینکه تمام لبنانی‌ها در رویارویی با چشم طمع اسرائیل به خاک این کشور و منابع و ثروت نفتی آن یکپارچه و متحد هستند، گفت: بازپس‌گیری مزارع شبعا و بلندیهای کفرشوبا مسئولیت دولت است.

حریری تصریح کرد، هیچ چیز نمی‌تواند حق لبنان در مالکیت خاک خود را منتفی کند و تمام مردم لبنان به طور یکپارچه ارتش را در حفاظت از مرزها حمایت می‌کنند.

وی گفت: زمان غیبت دولت در ایفای مسئولیت خود در حفظ منطقه نوار مرزی و دفاع از آن پایان یافته است. زمان احساس به اینکه این منطقه خارج از مرزهای قانونی لبنان است، نیز پایان یافته است.

رژیم صهیونیستی هنوز زمین‌های کشاورزی شبعا و بلندی‌های کفر شوبا را تحت اشغال خود دارد. این رژیم همچنین تپه‌های بخش شمالی روستای الغجر و منطقه مجاور آن در جنوب لبنان را در اشغال دارد. لبنان نیز از سازمان ملل می‌خواهد تا تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای حل این مسئله ادامه دهد.

از زمان آزادسازی برخی روستاهای جنوبی از اشغال اسرائیل در سال ۲۰۰۰ هیچ مسئول عالیرتبه‌ای از مناطق مجاور مرزی با فلسطین اشغالی دیدار نکرده است.

حریری بعد از ظهر جمعه وارد منطقه مرجعیون و حاصبیا در نزدیکی نوار مرزی شد و از پادگان "فرانسوا الحاج" در مقر فرماندهی تیپ هفتم ارتش لبنان در مرجعیون بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، سفر حریری به مرجعیون و حاصبیا که اکثریت ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند و تحت نفوذ حزب‌الله و جنبش امل است با هدف تشویق رای دهندگان به رای دادن به نفع عماد الخطیب، کاندیداتور جریان المستقبل در جنوب صورت می‌گیرد.

انتخابات پارلمانی  ۶ می آتی برگزار می‌شود و جریان المستقبل و هم‌پیمانان آن تلاش می‌کنند تا مانع از تسلط حزب‌الله بر اکثریت پارلمان شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.