روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، شب گذشته (بامداد به وقت تهران) موشک‌های بیشتری را نسبت به حمله سال گذشته به سوریه شلیک کرد؛ اما کاملاً مشخص بود این حملات محدود بودند و کاملاً حساب شده صورت گرفت تا حامیان سوریه یعنی ایران و روسیه را برای انجام حملات تلافی جویانه تحریک نکند.

در این گزارش امده است: آمریکا و متحدان غربی او امسال به جای شلیک به یک پایگاه هوایی، سه موضع مختلف را در سوریه انتخاب کردند و سلاح‌هایی که استفاده کردند دو برابر سلاح‌های سال گذشته برای حمله به سوریه بودند؛ اما مقامات آمریکایی می‌گویند این حملات یک شبه، فقط تاسیسات سلاح شیمیایی (مورد ادعای غرب) در سوریه را برای تنبیه کردن دمشق هدف قرار دادند.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، چند روز پیش از حملات انگلیس، آمریکا و فرانسه به سوریه هشدار داده بود که یک حمله سریع بدون داشتن راهبرد حساب شده، درست نیست. او هشدار داده بود که حمله به سوریه و رویارویی جدی آمریکا با روسیه و ایران که نیرو‌های زمینی شان در این کشور مستقر است، نگران کننده است.

در ادامه این مطلب امده است: با اینکه دونالد ترامپ در هفته جاری لحنی بسیار سخت داشت، دامنه حملاتش به شکلی انتخاب شده بود که به بشار اسد و کنترل دولتش بر نیرو‌های سوری صدمه زیادی نزند. این حمله یک شبه به هیچ وجه توازن جنگ در سوریه را تغییر نمی‌دهد، اما ترامپ امیدوار است این حمله برای اینکه اسد را از استفاده از سلاح شیمیایی بازدارد، کافی باشد.

متیس در پنتاگون به خبرنگاران گفت: حمله نظامی به سوریه به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که کمترین احتمال تلفات سربازان روس وجود داشته باشد و فقط تاسیساتی که مستقیماً به سلاح‌های شیمیایی سوریه مربوط می‌شوند، هدف گرفته شوند.

نیویورک‌تایمز درادامه ادعا کرد: تحلیلگران می‌گویند ماهیت محدود شده‌ی این حمله احتمالاً باعث می‌شود ایران و سوریه اقدامات چندانی در واکنش به آن انجام ندهند.

«دنیس راس» کارشناس امور خاورمیانه، در این خصوص گفت: «واکنش لفظی ایران و روسیه تند و شدید خواهد بود، اما احتمال واکنش مستقیم به این حمله بسیار کم است. مواضعی که هدف قرار داده شدند به زیرساخت‌های سلاح شیمیایی محدود هستند و پایگاه‌هایی که ایرانی‌ها و روسی‌ها در آن مستقر هستند را شامل نمی‌شوند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.