رویترز نوشت، بر اساس آمارهای گمرکی، پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان در ماه مارس ۱.۳۷ میلیون تن، معادل ۳۲۴ هزار و ۶۱۲ بشکه در روز نفت وارد کرد در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲.۲۶ میلیون تن بوده است.

کره جنوبی، یکی از مشتریان مهم آسیایی نفت ایران عمدتا از ایران میعانات وارد می کند، اما آمارهای منتشر شده نشان نمی دهد که چه میزان از نفت خریداری شده میعانات بوده است.

به رغم تلاش های تهران برای حفظ مشتریان آسیایی خود از طریق کاهش قیمت پیشنهادی، سئول در ماه های اخیر خرید نفت خود از ایران را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.

به گفته ۳ منبع آگاه، این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران از ابتدای امسال هر ماه ۳ میلیون بشکه از نفت عرضه شده به کره جنوبی را به دلیل کاهش تولید و آغاز فعالیت مجتمع های پالایشگاهی جدید در کشور کاهش داده است.

خریداران کره ای میعانات همچنین به دلیل تنوع بخشی به منابع تامین انرژی خود هستند تا در صورت وضع تحریم های جدید علیه ایران آسیب کمتری ببینند.

بر اساس این گزارش، واردات نفت کره جنوبی از ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ با ۳۹.۴ درصد کاهش به ۳.۴۵ میلیون تن یمعادل ۲۸۰ هزار و ۷۳۶ بشکه در روز رسید در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵.۶۹ میلیون تن بوده است.

کل خرید نفت کره جنوبی در ماه مارس ۱۰.۹۱ میلیون تن بوده که ۱۴ درصد نسبت به ۱۲.۶۹ میلیون تن ثبت شده در مارس سال گذشته کاهش نشان می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.