امیر قلعه نویی در تازه ترین گفتگوی خود به تشریح شرایط تیم ذوب آهن در آستانه بازی با لوکوموتیو ازبکستان پرداخت و تاکید کرد که در این مسابقه به دنبال برد است. وی که با رادیو تهران گفتگو کرده است، با بیان اینکه ذوب آهن با افکارش فاصله دارد، به تاثیر بالارفتن قیمت ارز در فوتبال، احتمال رویارویی با استقلال در مرحله بعدی آسیا و همچنین حضورش روی نیمکت سپاهان برای فصل بعد واکنش نشان داد.

قلعه نویی درباره دیدار با لوکوموتیو گفت: برای این بازی دو دیدگاه داریم. دیدگاه اول این است که گل نخوریم و بعد به پیروزی برسیم. برای مساوی به ازبکستان نمی رویم ولی باید جو را در نظر بگیریم و جوری بازی کنیم که در درجه اول گل نخوریم.

وی تاکید کرد: تیم ما شرایط خوبی دارد. مقابل الدحیل هم بازی خوبی انجام دادیم. امسال ذوب آهن مظلوم است؛ هم بخاطر اشتباهات داوری لیگ برتر و هم به خاطر اشتباهات داوری در آسیا. در بازی برگشت، دروازه بان الدحیل باید اخراج می شد. در بازی رفت هم پنالتی ما را نگرفتند. از این نظر بد می آوریم. خوشحالم که داور این مسابقه ما با لوکوموتیو از شرق آسیا است. لوکوموتیو را هم  آنالیز کرده ایم. تیم بسیار خوبی است ولی امیدوارم دست پر برگردیم.

سرمربی ذوب آهن در پاسخ به سئوالی مبنی بر دلیل موفقیت این تیم در نیم فصل دوم لیگ برتر تصریح کرد: اگر در نیم فصل اول ۴ بازیکن ما (بازیکنانی که برای خدمت سربازی راهی تراکتورسازی شدند) از نظر روحی و روانی به هم نمی ریختند و شرایط خودشان را داشتند، الان وضعیتمان از این هم بهتر بود. در نیم فصل دوم جابجایی هایی داشتیم. یک مقدار مشکلات تیمی برطرف شد ولی از نظر انگیزشی این تیم هنوز با افکار من فاصله دارد. اگر سال بعد در ذوب آهن ماندم باید این نگرش را عوض کنم.

قلعه نویی در پاسخ به این سئوال که آیا قبول دارید اشتباهات داوری علیه تیمش به خاطر ضعف روابط بین الملل فوتبال ایران است؟ گفت: من اعتقاد ندارم که این مسئله هست. اشتباهات داوری همه جا از جمله فوتبال ما هست. واقعا هم در لیگ برتر بالای ۱۵ امتیاز روی اشتباهات داوری از دست داده ایم و هیچکس رسیدگی نمی کند. داور به ما لطمه می زند. شکایت می کنیم و توقع داشتیم کمیته داوران رسیدگی کند. نه تنها رسیدگی نشد بلکه پخش مستقیم هم به داور دادند و تحسینش کردند!

وی یادآور شد: شما احتمالا بازی العین و استقلال را دیده اید. قبل از آن گفتم وقتی یک تیم عربی با تیم ایرانی بازی دارد لزومی ندارد داور آن مسابقه از کشورهای عربی باشد. زمانی که میزبانی را از ایران در مقابل تیم های عربستانی گرفتند، حرفهایی زدم و گفتم که ایران کشور امنی است اما حتی فدراسیون از من حمایت نکرد. من حرف حق را زدم. ایران کشور امنی است. خیلی مشکلات داریم ولی از نظر امنیت جزو چند کشور خوب دنیا هستیم. همان موقع کسی از من حمایت نکرد. در مملکت ما همه دنبال میز هستند نه به فکر مردم. مدیران ما به این فکر می کنند که بعد از ۴ سال خودشان و گروهشان می رود. بعد از هر انتخابات، ۱۷ هزار مدیر جابجا می شود. هیچ کجای دنیا اینطور نیست. به هر حال ما چون سکوها و تعاملات بین المللی را نداریم، ضرر هم می کنیم.

سرمربی ذوب آهن در پاسخ به این سئوال که آیا وضعیت قیمت ارز بر فوتبال ما هم موثر است؟ تاکید کرد: ارز در زندگی آدم ها تاثیر می گذارد. دنیا دهکده جهانی شده است. من خدمت مرحوم آیت الله هاشمی هم گفتم. اگر در این دهکده بر اساس منافع کشورمان تعامل نداشته باشیم عقب می افتیم. کشورما در ۸ سال، ۸۰۰ میلیارد درآمد داشته است و نباید الان این وضعیت را داشته باشد. خودشان می گویند درآمد ۳ میلیون تومان زیر خط فقر است ولی مگر درآمد یک جوان چقدر است؟

قلعه نویی ادامه داد: البته خوشحالم استقلال یک بازیکن مثل تیام آورده است. این حرفی است که ۱۰ سال است می زنیم. کلیه تیم ها و پرسپولیس و استقلال تهدید نیستند بلکه فرصت هستند. یکبار با تیم استقلال، نفت مسجد سلیمان را شکست دادیم. همان موقع به افشارزاده (مدیرعامل وقت استقلال) زنگ زدم و گفتم ۱۰۰ میلیون تومان بدهید تا به بازیکنان نفری سه میلیون تومان پاداش بدهیم چون سه بازی مهم در پیش داشتیم. افشارزاده دو شب قبل از بازی با نفت با بنده تماس گرفت و گفت پولی نداریم. در حالی که بازیکنانی مثل محمد قاضی و آندرانیک تیموریان را اواسط فصل می دادند و بازیکنانی که باید جذب می کردند، نکردند.

وی تاکید کرد: در هر صورت باید ورزش و فوتبال را فرصت بدانیم. در یکسال گذشته این اتفاق افتاده است. درآمدزایی برای استقلال و پرسپولیس و تراکتورسازی به این تیم ها کمک کرده است. ارز نه فقط در فوتبال بلکه روی کل زندگی افراد تاثیر می گذارد.

سرمربی ذوب آهن در پاسخ به سئوالی مبنی بر مذاکره اش با باشگاه سپاهان، خاطرنشان کرد: همیشه سعی کرده ام در زندگی واقعیت ها را بگویم. وجدانا هیچ تیمی با من صحبت نکرده است. من هم با هیچ تیمی صحبت نکرده ام. تمام فکر و ذکرم این است که چند بازی به خیر بگذرد. اینجا که هستم جای خوبی است ولی هر مربی آرزو دارد مربی سپاهان باشد. من آنجا دو سال کار کرده ام. من که مربی کوچکی هستم ولی مربیان بزرگ هم آرزو دارند در سپاهان کار کنند.

قلعه نویی در ادامه صحبتهایش گفت: باید یک نکته را بگویم. تیم های شهرستانی مظلوم هستند. اگر یک تیم شهرستانی سه امتیاز می گیرد معادل ۶ امتیاز برایش زحمت می کشد.  باید بهای بیشتری به تیم های شهرستانی داده شود. بنده هم تجربه استقلال و تیم ملی را داشته ام و هم تجربه تیم های شهرستانی را. مربیانی که ادعایشان می شود یکسال بیایند تیم های شهرستانی تا ببینند «یک امتیاز، یک امتیاز گرفتن» چقدر سخت است.

سرمربی ذوب آهن در خصوص مشکلات تیم ملی و باشگاه ها هم گفت:  باید از نتایج خوبی که در تیم ملی گرفته ایم باید تشکر کرد. آدم باید آمار و سند صحبت کند. آمار کی روش و همکارانش در تیم ملی بسیار عالی است. می خواهم با مردم علمی صحبت کنم. کاری ندارد. الان در فوتبال از دستگاهی به نام «جی پی اس» استفاده می شود. آمار دستگاه رامین رضاییان را با وریا غفوری که یکی در داخل و یکی در خارج بازی می کند را با هم مقایسه کنند. آمار جهانبخش را با محمدرضا حسینی بازیکن ذوب آهن را هم با هم مقایسه کنند. ما باید با یک تعامل پیش رویم.

قلعه نویی درباره احتمال تقابل با استقلال در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا گفت: دوست نداریم دو تیم ایرانی با هم بازی کنند. اگر هم بخوریم که مجبوریم و نمی شود کاری کرد اما خوب است به استقلال نخوریم.

سرمربی ذوب آهن در پاسخ به این سئوال که آیا لیست بازیکنان مدنظر خود را برای فصل آینده به باشگاه داده اید؟ گفت: خیر لیستی نداده ایم. آذری (مدیرعامل ذوب آهن) از من برنامه خواست است. از او خواستم چون درگیر هستیم، اجازه بدهد بازی ها تمام شود. باید برنامه مطالعاتی بنویسیم و نفراتی که می خواهیم را جذب کنیم. این احتیاج به زمان دو هفته ای دارد.

قلعه نویی در واکنش به این جمله که گفته می شود استقلال به دنبال مرتضی تبریزی ستاره ذوب آهن است، گفت: همه بازیکنان و خیلی از مربیان دوست دارند در استقلال و پرسپولیس کار کنند. در نیم فصل بود که استقلال تبریزی را می خواست ولی پیشنهاد دادیم در ازای تبریزی دو سه بازیکن مثل سجاد شهباززاده و حسن بیت سعید که کمتر مورد استفاده قرار می گرفتند را بدهند. انتقال یک بازیکن باید به نفع دو باشگاه و خود بازیکن باشد و همه سود کنند. اگر بازیکن دوست دارد برود،مخالفتی نمی کنم. نمونه آن بازیکنی بوده که در شرایط حساس اعلام کرده می خواهم بروم و بنده هم مخالفتی نداشته ام.

وی در پایان گفت: یکبار از لیونل مسی پرسیدند که از این همه بازی و تمرین خسته نشدی؟ که مسی جواب داد من عاشقانه فوتبال را دوست دارم! بازیکن باید تعصب داشته باشد. من مانع پیشرفت بازیکن نمی شوم. حتی بنده حاضر بودم نیم فصل این کار را انجام بدهم که خود استقلال مخالفت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.