«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوتابعیتی به وسیله گاز اعصاب BZ مسموم شده است.

بنابر گزارش شبکه خبری دویچه‌وله، روسیه اعلام کرده است که سازمان منع تسلیحات شیمیایی OPCW نتیجه آزمایشگاهی که درباره موضوع اسکریپال تحقیق می‌کند را مخفی کرده است. بر طبق این تحقیقات غرب از نوعی گاز اعصاب که در غرب تولید می‌شود، علیه اسکریپال استفاده کرده است.

لاوروف روز شنبه اعلام کرد که شواهدی در دست دارد که بر طبق تحقیقات آزمایشگاهی در سوئیس، اسکریپال و دخترش تحت تاثیر عامل شیمیایی  پیشرفته غربی قرار داشته است.

وزیر خارجه روسیه گفت که نمونه‌هایی از حادثه سالزبری نشان می‌دهد که از عامل اعصاب BZ و مواد مربوط به آن استفاده شده است اما این موضوع با توجه به مدت زمان زیادی که بین وقوع حادثه و نمومه‌گیری آن فاصله بود، عجیب است.

لاوروف گفت که نه در روسیه و نه در اتحاد جماهیر شوروی چنین گازی تولید نمی‌شد. وی افزود: «با توجه به این موضوع ما از سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی می‌پرسیم که چرا اطلاعات آزمایشگاه سوئیسی از مدارک نهایی حذف شده‌اند.»

۶ هفته پیش یک جاسوس سابق روس‌تبار به همراه دخترش در مقابل مرکز خریدی در سالزبری انگلیس مورد حمله با گاز اعصاب قرار گرفتند و مقامات انگلیس فورا با اتهام زنی به روسیه، مسکو را عامل این حمله معرفی کردند. مقامات روسیه در مقابل هرگونه دست داشتن در این مسئله را رد کرده‌اند. 

سرگئی اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس اطلاعات خارجی انگلیس، MI۶، در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.