اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی با اعلام چهره سال هنر انقلاب اسلامی در تالار سوره حوزه هنری عصر امروز به کار خود پایان داد.

حمید حسام، چهره منتخب سال هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۶ ، بعد از تقدیر در سخنانی کوتاه گفت: من از آثار و هنر این چهار عزیزی که کاندیدای چهره هنر سال بودند همیشه لذت برده‌ام اما فرقی که بنده داشتم این بود که پیرمرد بودم و تجربه شهودی از جنگ داشتم؛ از این جهت بار مسئولیت و مواخذه‌ام هم بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: احساس من این است که بین خود من و خود دوران دفاع مقدسم که دور از دیده شدن بود، خودی که متعلق به نسلی بسیار زلال و متصل به عاشورا و جاری در اندیشه‌های همیشه زنده تاریخ بود و این خود امروز که در دهه ۹۰ زندگی می‌کند و در کمند مهربانی شما افتاده است، یک فاصله بسیار زیادی است.

حسام ادامه داد:  کاش به آموزه‌ها و نکات بسیار ظریفی که از شهدا و اساتید و امام راحل و مقام معظم رهبری آموخته‌ایم برگردیم؛ که مکرر گفته شده اولین خاکریزی که باید نسل امروز از آن عبور کند، خود است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید شهبازی، شهدا را هنرمندان واقعی دانست و تاکید کرد: با نگاه به حدیثی که می‌فرماید «اگر می‌توانید به گونه‌ای زندگی کنید که دیده نشوید این‌گونه زندگی کنید.» دیده شدن در دهه ۶۰ یک دغدغه نبود بلکه دیده نشدن یک عشق بود یک مرام‌نامه بود. اما در گذر زمان هر چه جلو آمدیم به این موضوع و عنوان‌ها گرفتارتر شدیم. بنده دعا می‌کنم که آخر کار ما به شهدا و راه ایشان ختم شود.

حسام همچنین در پایان تصریح کرد: همان‌طور که ما باید به فطرتمان برگردیم باید با قلم، رسانه و کلاممان، واژه‌ها را هم به فطرت پاک و زلالی که خداوند آن‌ها را انتخاب کرده برگردانیم.

گفتنی‌ست، از میان ۵ کاندید نهایی چهره هنر سال، حمید حسام،  محمد حسین مهدویان، مهدی نقویان، محمد رضا دوست محمدی، حسن روح الامین؛ حمید حسام به خاطر کتاب وقتی مهتاب گمشد به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شد.

همچنین رئیس حوزه هنری در این مراسم گفت: شهید محسن حججی، هویت، عزت، شجاعت و ایمان مردم ایران را به تمام دنیا معرفی کرد و هنرمندانی که در سال گذشته درخشیدند، به دنبال راه این هنرمند بودند.

محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در مراسم اختتامیه چهارمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی که یک‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه در حوزه هنری برگزار شد، ضمن ذکر یاد امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، اظهار کرد: سال گذشته، سال جوانان بود و در این سال به خوبی درخشیدند. ناسپاسی است از هنرمند بزرگی یاد نکنیم که در سال گذشته ایران را به‌خوبی معرفی کرد. او هویت، عزت، شجاعت و ایمان مردم ایران را به تمام دنیا معرفی کرد و این هنرمند بزرگ شهید محسن حججی بود. هنرمندانی که در سال گذشته درخشیدند، به دنبال راه این هنرمند بودند.

وی ادامه داد: شهید حججی یک آتش‌به‌اختیار واقعی بود. شهادت محسن حججی، تنها نقطه پایانی ایشان بود؛ اما این شهید پیش از شهادت و در طول زندگی هم فعالیت‌های فرهنگی بسیاری داشت و در معرفی ادبیات انقلاب اسلامی و به‌ویژه در حوزه کتاب بسیار فعال بود. کتاب‌های خوبی را در شهرشان معرفی می‌کرد و پس از آنکه به سپاه هم رفت همچنان در اوقات بیکاری، آثار ادب و هنر انقلاب را معرفی می‌کرد.

مومنی شریف همچنین با اشاره به انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: برای انتخاب چهره سال، ۵۵ نفر از شخصیت‌های کارشناس و صاحب‌نظر و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر و ادب کشور و همچنین مدیران فرهنگی و هنری، اعضای هیئت انتخاب هستند. ۱۴ نفر به این هیئت معرفی شدند که این شخصیت‌ها از همه زمینه‌های هنری بودند.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب کاندیدای چهره سال هنر انقلاب اسلامی شاخص‌هایی دارد که به سه مورد از این شاخص‌ها اشاره می‌کنم. نخست تولید آثار در گفتمان انقلاب اسلامی است. همچنین آثار باید مخاطب فراوان داشته و مورد توجه مردم و مخاطبان قرار گرفته باشد. سومین ویژگی، جریان‌سازی این آثار است. ۱۴ نفر کاندیدای معرفی شده به هیئت انتخاب، از نگاه برگزار کنندگان جایزه سال هنر انقلاب اسلامی این ویژگی‌ها را داشتند. هیئت انتخاب هم داوری کردند و در مرحله اول، ۵ کاندیدا، بیشترین آرا را داشتند.

گفتنی است، این مراسم با حضور شخصیت‌های برجسته هنر انقلاب اسلامی، مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری کشور و مدیران ستادی و استانی حوزه هنری همراه بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.