«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفته او «دونالد ترامپ» را برای ماندن در سوریه مجاب کرده است. 

او گفت: «ما او را قانع کردیم که باید به حضور در آنجا ادامه بدهد.»

«دونالد ترامپ» روز ۱۴ فروردین‌ماه به گفته بود در صورتی که عربستان سعودی خواستار ادامه حضور آمریکا در سوریه است باید هزینه‌های نیروهای آمریکایی را بپردازد.

او گفت: «در مسئله سوریه، مأموریت اصلی ما خلاص شدن از شر داعش بوده است. ما تقریبا این هدف را محقق کرده‌ایم. به سرعت در مورد اینکه باید چه کنیم، تصمیم‌گیری خواهیم کرد، البته در هماهنگی با دیگرانی که در آن منطقه هستند.»

وی افزود: «عربستان سعودی به تصمیم ما علاقه زیادی نشان داده است. من به آن‌ها گفته‌ام که "خوب، اگر بخواهید ما [در سوریه] بمانیم، شاید لازم باشد که [پولش را] بپردازید. ما کارهای زیادی در این کشور (سوریه) انجام می‌دهیم و دلایل زیادی هم برای این کار داریم، اما این کار هزینه مالی بسیار زیادی برای کشور ما دارد و منافع آن برای دیگر کشورها خیلی خیلی بیشتر از منافعی است که برای خودمان دارد.»

یک روز بعد، ترامپ اعلام کرد با ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه موافقت کرده اما مخالفت تعهد بلندمدت برای حضور نظامی در سوریه است. 

ماکرون در مصاحبه روز یکشنبه درباره مشارکت فرانسه، در کنار آمریکا و انگلیس برای حمله به اهدافی در سوریه هم اظهارنظر کرد.

کارشناسان مسائل حقوقی، با توجه به اینکه حمله کشورهای غربی به سوریه نه با مجوز شورای امنیت و نه با هدف دفاع از خود انجام شده مشروعیت حقوقی آن را زیر سوال‌ برده‌اند. 

علی‌رغم این، «ماکرون» در مصاحبه با رادیو RMC و تلویزیون BFM مدعی شد این حمله «کاملاً» مشروع بوده است. 

او گفت: «این جامعه بین‌المللی بود که در سوریه مداخله کرد. ما کاملاً از مشروعیت بین‌‌المللی برای اقدام در این چارچوب برخورداریم. سه عضو شورای امنیت در سوریه مداخله کرده‌اند.»

ماکرون در جواب خبرنگارانی که حمله به سوریه را اقدام جنگی توصیف می‌کردند گفت: «ما اعلان جنگ نکردیم، این عملیات تلفاتی در بر نداشت. این عملیات، کاملاً قانونی بود.»

ماکرون همچنین گفت برای یافتن راهکار پایدار جهت حل بحران سوریه باید با ایران، روسیه و ترکیه گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه در بخش دیگری از این مصاحبه درباره توافق هسته‌ای برجام و تهدید ترامپ به خروج از آن هم اظهارنظر کرد. 

برخی تحلیلگران ابراز امیدواری کرده‌اند ماکرون با توجه به روابط خوبش با ترامپ بتواند او را از خارج کردن آمریکا از برجام منصرف کند. ماکرون قرار است روز 24 آوریل در واشنگتن با ترامپ دیدار کند. 

این دیدار، نزدیک به 20 روز قبل از ضرب‌الاجل ترامپ به کشورهای اروپایی برای «اصلاح» برجام انجام خواهد شد. 

 «دونالد ترامپ» روز جمعه 22 دی‌ماه رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد اما تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که این کار را انجام می‌دهد. او به کشورهای اروپایی هشدار داد در صورتی که تا موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها (12 می/22 اردیبهشت) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام نکنند آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد.

ماکرون گفت: «فرانسه با آمریکا در خصوص خروج از برجام اختلاف دارد.»

 خبرگزاری «آسوشیتدپرس» روز یکشنبه به نقل از مقام‌ها و مشاوران دولت آمریکا نوشته مذاکرات میان واشنگتن و کشورهای اروپایی درباره برجام پیشرفت داشته و طرفین در مسائلی هم به توافق رسیده‌اند.

دو مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته‌اند طرفین در موضوع برنامه موشکی و بازرسی‌ها «در آستانه توافق» قرار دارند، اما در مسئله سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی، موسوم به بندهای «غروب آفتاب»، «هنوز به توافقی نرسیده‌اند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.