راشاتودی گزارش داد، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد: برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل این دشوار است که درباره سوریه به یک سازش برسند. من نمی‌خواهم درباره این مساله فرضیات ارائه دهم اما همه باید بدانند که ما هم خطوط قرمز خودمان را داریم. برخی از خطوط قرمز مهم برای گروه غربی نیز وجود دارند. ما در حال ارزیابی پیشنهاد مطرح شده از سوی گروه سه جانبه غربی آن هم با دیدی انتقادی هستیم. ما نمی‌توانیم برای خودمان تصمیم‌گیری کنیم. اگر دلایل محکم و قطعی وجود داشته باشد، ما بر روی آنها کار می‌کنیم.

معاون سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه همچنین افزود، مسکو از تمامی ابزار ممکن برای خارج شدن از کاهش رتبه شدید روابط سیاسی با غرب استفاده می‌کند. کانال‌های ارتباطی میان روسیه و غرب هنوز باز هستند.

فرانسه، آمریکا و انگلیس روز شنبه در پی حمله به سوریه به شرکای خود در شورای امنیت طرحی چند وجهی درباره سوریه ارائه کردند که شامل ایجاد کمیته تحقیقاتی جدید درباره "استفاده از سلاح‌های شیمیایی" در این کشور می‌شود.

قرار است امروز (دوشنبه) مذاکرات درباره این پیش‌نویس قطعنامه که فرانسه تنظیم کرده، آغاز شود.

تاکنون زمان رای‌گیری درباره آن مشخص نشده است اما پاریس خواهان انجام مذاکرات واقعی است.

این درحالی است که روسیه در پی حمله غرب پیش‌نویسی را  ارائه کرده بود که تاکید داشت که سریعا و بدون تاخیر تهاجم علیه سوریه متوقف شده و از اقدامات تهاجمی بیشتر که نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است، اجتناب شود. اما این پیش‌نویس رای لازم را برای تصویب به دست نیاورد؛ از سوی هشت کشور رد شد که انگلستان، فرانسه و آمریکا جزئی از آنها بودند.

ریابکوف در ادامه گفت: روند نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با همکاری نزدیک کشورهای دخیل شامل آمریکا و تحت نظارت دقیق بین‌المللی صورت گرفت. بنابراین، داستان‌های بیهوده و نادرست درباره اینکه روسیه به تعهداتش درباره انهدام این تسلیحات عمل نکرده و برخی اوقات توسط مقام‌های عالی رتبه آمریکا مطرح شده را درک نمی‌کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.