تحلیلگر مسایل خاورمیانه با بیان اینکه شاهد تصاعد بحران در سوریه نخواهیم بود، گفت: اقدام دیشب آمریکا و متحدانش اقدامی نبود که دستاورد راهبردی داشته باشد.

نصرت الله تاجیک روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره حملات موشکی آمریکا فرانسه و انگلیس به اهدافی در سوریه افزود: واقعیت امر این است دنیا بیخود خود را معطل ترامپ کرده است و تعجب من از اروپاست چرا که اروپا حلقه اول امنیتی در خاورمیانه است و هر گونه اتفاقی در خاورمیانه تاثیرات اولیه اش در اروپا خواهد بود، اما متاسفانه خانم ترزا می و آقای مکرون خودشان را ملعبه ترامپ کرده اند.

تحلیلگر مسایل سیاسی خاطر نشان کرد: ترامپ بیشتر دنبال کاسبی خودش هست و می خواهد از طریق یک‌جانبه گرایی و تحقق شعار، اول آمریکا، برای صنایع تسلیحاتی آمریکا مالی و پولی فراهم کند و بتواند اقتصاد اینها را رونق دهد.

وی با بیان اینکه ترامپ به فکر مردم خاورمیانه به طور عام و مردم سوریه به طور خاص نیست درباره ادعای حمله شیمیایی به دوما گفت: این موضوعی است که نه به تایید سازمان ملل ، نه ارگان های تخصصی و نه افراد مستقل رسیده است، مشاهده می کنیم که هر طرف نظر و تحلیل خودش را می دهد و اصلا معلوم نیست چنین حمله ای انجام شده یا نشده و اگر صورت گرفته چه کسی انجام داده و در چه سطحی بوده است.

سفیر پیشین کشورمان در اردن افزود: صحنه بین المللی صحنه ای نیست که یک نفر به تنهایی تصمیم بگیرد و چند نفر هم دنبال او راه بیفتند اما امروز می بینیم که ترامپ در حال نابود کردن تمام زیرساخت هایی است که بعد از جنگ جهانی دوم در صحنه بین المللی در عرصه چند جانبه گرایی ساخته شده است.

تاجیک گفت: ترامپ با این گونه اقدامات تا دنیا را به لبه جنگ نکشاند دست بردار نیست. در چنین شرایطی ما باید خودمان هم در جمهوری اسلامی فکری بکنیم و این قدر منفعل نباشیم و برنامه های اقتصادی مالی و توسعه ای کشور را معطل نکنیم.

وی یاد آور شد: درست است که اقتصاد ایران نفتی هست ولی باید سلسله اقداماتی داشته باشیم تا توسعه اقتصادی خودمان را معطل اقدامات ترامپ نکنیم.

این کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان اینکه اهداف ترامپ در خاورمیانه شفاف نیست اظهار کرد: او به دنبال عواید مالی و اقتصادی کارهای خود است و متاسفانه کشورهایی از منطقه در راستا و همسو با سیاست های ترامپ قرار گرفته اند.

تاجیک در خصوص موضعگیری برخی کشورهای منطقه گفت: عربستان و در مرحله بعد ترکیه هم در راستای این سیاست قرار گرفته اند. در عین حال ، قطر سیستم منعطف دارد و سریع پیامها را دریافت می کند.

وی ادامه داد: قطر به همراه عربستان و ترکیه باعث اصلی به هم ریختن منطقه شد زمانی که در سال ۲۰۱۱به دنبال حذف اسد افتادند؛ در حالی که ماندن و یا نماندن اسد از حقوق مردم سوریه است و این مردم سوریه هستند که باید در این خصوص تصمیم بگیرند.

به گفته این کارشناس مسایل سیاسی، قطری ها به دلیل اینکه متوجه شدند روش آنها روش درستی نیست حداقل از نظر تاکتیکی روش خود را عوض کردند.البته انها سیاست های خود را هم به نوعی بعد از بروز اختلافات با عربستان تغییراتی دادند.

تاجیک اضافه کرد: عربستان سعودی یک سیاست غلط در پیش گرفته است و ترکیه هم کشور قابل اعتمادی نیست، درست است که هر کشوری منافع خود را دنبال می کند ولی در منطقه خاورمیانه مخصوصا سوریه پیچیدگی و تنوع مسایل باید مد نظر قرار گیرد و هر کشور علاوه بر اینکه به فکر منافع ملی خودش هست به فکر مردم سوریه هم باشد.

وی تصریح کرد: با روشی که ترکیه و عربستان در پیش گرفته اند قطعا ما نمی توانیم به یک اینده با ثبات امیدوار باشیم.

تاجیک در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است شاهد تصاعد بحران در سوریه باشیم گفت : بعید می دانم حرکات آمریکا در این مرحله هم بیش از گذشته نخواهد بود.

سفیر پیشین کشورمان در اردن خاطرنشان کرد: همانند مرحله قبل، حمله به پایگاه هوایی الشعیرات، چند موشک به فرودگاه زد و روز بعد فرودگاه عملیاتی شد، این بار هم همانطور که بعضی از اخبار به رسانه ها درز کرده است روس ها ظاهرا در جریان مکان هایی قرار بود اینها حمله بکنند قرار گرفته اند و طبیعی است که هم نیروهای خود و هم نیروهای سوریه را منتقل بکنند.

وی با بیان اینکه این اقدام فقط یک شاخ و شانه کشیدن بود، افزود: ترامپ مناری دزدیده بود و دنبال چاه می گشت، این اقدامات سلسله حرکات تبلیغی از این جهت بود که بگویند اقدامی انجام داده‌اند وگرنه من بعید می دانم منجر به تصاعد بحران شود. به گفته تاجیک در حال حاضر بیش از صد گروه در سوریه حضور دارند امریکایی ها نه سیاست، نه سابقه و نه حضور داشته اند و فاقد چنین اهرم‌هایی هستند و تاثیرگذار نیستند. وی تصریح کرد: اقدامات آمریکایی ها اقداماتی نبوده است که تاثیر راهبردی داشته باشد، بیشتر دنبال جو روانی و تبلیغاتی است. کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: بعد از پیروزی‌هایی که دولت سوریه در غوطه شرقی به دست آورده بود، آمریکایی ها می خواستند با چنین اقداماتی شاخ و شانه بکشند تا در آینده در مذاکرات با دولت سوریه بتوانند از امتیازات استفاده کنند ولی هیچ دستاورد راهبردی و تعیین کننده یقینا نداشته و نخواهند داشت.

به گزارش ایرنا، آمریکا، انگلیس و فرانسه در روزهای گذشته مدعی استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شده و به این همین بهانه، سحرگاه امروز به مناطقی از دمشق و حمص حمله موشکی کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.